Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag25.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

"Mobilt internet banar väg för korta format"

Publicerad: 18 November 2011, 09:18
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:50

Genomslaget för mobilt internet i Sverige ställer krav på korta och slagkraftiga berättelser, skriver Pronto Communications vd Karin Bill. "Den som inte har en 140 Character Pitch får svårt att tränga igenom."


Ämnen i artikeln:

Pronto Communication

Sverige har tidigare legat efter USA och Japan avseende mobilt internet, men 2011 blev året då det slog igenom på allvar, vilket framgår av rapporten: ”Svenskarna och Internet 2011” som nyligen publicerades av .SE, Stiftelsen för Internetinfrastruktur.

Då mobilsurfningen fortsätter att öka, ställs nya krav på hur vi publicerar och tar till oss information via sociala medier. Den digitala arenan kommer att förändras och likaså metoderna för att skapa engagemang och word-of-mouth. Innehållet måste vara lättillgängligt, kortfattat och relevant och vi kommer se kortare textformat ta alltmer plats.

Förutom statusuppdateringar på Facebook, är Twitter det korta format som det talas mest om i dag, trots enbart 8 procent penetration i Sverige. Här når man i dag inte allmänheten, men väl många av de vi kallar påverkare, de som har stor inverkan i sociala medier och även i andra kanaler.

Det kommer bli intressant att se om det är Twitter som kommer att ta en stor del av den trafiken och det engagemanget, eller om det kommer nya plattformar som tar chansen.

Historiskt sett har vi sett att det inte alltid är den som bygger upp kännedom och kunskap om en tjänst som får dra nytta av det breda användandet. Hotmail pratas det inte mycket om idag – istället har majoriteten Gmail

Sociala nätverk domineras av Facebook. Förlagor som Lunarstorm, Skunk och Second Life är minnen blott. Vem har idag MSN Messenger? Istället har Skype vunnit mark.

Vem som på riktigt tar in sociala medier i mobilen vet vi inte, men att det kommer bli allt viktigare att berätta slagkraftiga berättelser i korta format står klart. The Elevator Pitch räcker inte, den som inte har en 140 Character Pitch får svårt att tränga igenom i det mobila kommunikationsbruset.

Karin Bill, Pronto

Ämnen i artikeln:

Pronto Communication

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.