Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

MMS slår tillbaka mot Facebook

Publicerad: 29 Juni 2016, 11:09
Uppdaterad: 29 Juni 2016, 11:17

"Att anklas för lurendrejeri är allvarligt – kritiken är djupt ohederlig", skriver MMS vd Magnus Anshelm.


Facebook har i veckan gått till storms mot hur vi på MMS hanterar valutan för TV-tittande. I en debattartikel i Dagens Media, citerad i Breakit, skriver Sam Rihani och Martin Hehrne, att ”TV-branschen lurar annonsörerna”. Vi på MMS, som har till uppgift att tillhandahålla en transparent valuta för medieköp av video online och i TV, är uppenbart i skottgluggen.

Att vi anklagas för lurendrejeri är allvarligt, eftersom just transparensen i våra mätmetoder är en viktig del av vårt existensberättigande. Men kritiken är djupt ohederlig. Jag ska försöka punkta upp på vilka sätt:

  • Siffrorna om andelen TV-apparater i svenska hem som Facebook presenterar kommer från vår rapport MMS: Trend & Tema 2016:1. Den 13 maj i år skickade vi ut ett pressmeddelande med just den informationen.
  • Facebook är väl medvetna om vilket arbete som pågår hos oss för att lösa den här och flera andra utmaningar i den gemensamma valutan. Detta vet jag eftersom Martin Hehrne till för ett år sedan arbetade hos oss och i sin roll deltog aktivt i det arbetet.
  • Facebook har sedan fem år tillbaka en inbjudan att bidra till utvecklingen av en gemensam valuta för att mäta tittande. Om företaget menar allvar med sitt intresse borde de då inte delta i att driva förändringen tillsammans med övriga i branschen?

Den centrala frågan är att annonsörer behöver en transparent och jämförbar valuta för att utvärdera sina reklaminvesteringar. När det gäller rörlig bild har MMS den rollen.

Självklart finns det en rad utmaningar i hur man räknar upp räckviddstal. Våra siffror om andelen hushåll som har en TV-apparat är en sådan utmaning. Att se till att mätningarna täcker allt tittande online är en annan. Att vi just nu bara förmår att fånga upp tittande i hemmet är i just EM-tider ytterligare en väldigt påtaglig utmaning. Det finns en stor förvirring kring hur man ska jämföra räckvidd för tittande online mot TV-tittande. Robottrafik, automatstarter och out-of-screen-visningar är andra orsaker till förvirringen.

Målet för arbetet vi driver, som Martin Hehrne alltså tidigare var en del av, är att få fram en total mätmetod för allt tittande, såväl online som linjärt. Jag vågar påstå att den svenska mediebranschen, möjligen utmanade av holländarna, har kommit längst i världen i arbetet med att lösa detta.

När våra nya mätmetoder är ordentligt utvärderade kommer detta tittande att integreras i valutan.

Jag är som företrädare för mediebranschen mycket stolt över att få vara ansvarig för detta oerhört svåra uppdrag. Att dagligen leverera tittarsiffor som täcker allt tittande med högsta kvalitet och transparens är inte lätt, men helt avgörande för svenska annonsörer.

MMS datainsamling kontrolleras och utvecklas av mediemarknaden med målsättningen att skapa absolut transparens i alla delar. Som annonsör ska du ha tillgång till en gemensam valuta som ligger till grund för dina investeringar. Mediernas egna data är inte nog som beslutsunderlag. De är inte validerade av någon extern part.

Därför står vi här redo att ta emot er i samarbetet, Facebook. Ju snabbare vi kan enas om en gemensam valuta, desto bättre för annonsörerna och för mediemarknaden som helhet.

 

Magnus Anshelm, vd, MMS

 

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.