Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Debatt

Mindshare: "Svårt att hålla med Facebook"

Publicerad: 30 September 2015, 09:19
Uppdaterad: 6 December 2015, 20:27

REPLIK. Mindshares Damon Razazi ifrågasätter varför Facebooks Sverigechef Sam Rihani klankar ner på tv, samtidigt som han anser att plattformens egna videoprodukt är undermålig.


Ämnen i artikeln:

MindshareFacebook

Det är nästan ett år sedan, i samband med Ice Bucket Challenge, som Facebook stolt manifesterade sin nya videoprodukt som skulle konkurrera, inte bara mot Youtube, men också mot linjär tv. Vi fick samtidigt lära oss två fundamentala saker kring video och videoannonsering på Facebook.

• Video spelas automatiskt i flödet utan ljud.

• Efter tre sekunder räknas videovisningen som en ”view”

Jag har svårt att hålla med Facebook om att tre sekunders autostart utan ljud ska räknas som en videovisning. Annonsörer har precis anpassat sina videos för att få dessa att funka på en plattform som Youtube, där tittaren efter fem sekunder frivilligt kan skippa reklamen. För att satsa på video på Facebook måste en annonsör göra om sitt videomaterial igen; in med undertexter i dina videos, förutsätt att ingen kommer höra ett ljud och förvänta dig inte mer än max fem sekunder i tittlängd!

Det gäller att vara extra försiktig när man rekommenderar en videoannons på Facebook. Som annonsör bör man alltså ha i åtanke att majoriteten av filmvisningar spelas utan ljud. För vissa filmer och annonsörer räcker det och funkar bra. Man kanske jobbar med en film som är extremt engagerande eller har ett tydligt budskap som man får fram utan ljud. Men för andra annonsörer faller eventuellt hela budskapet om man inte har ljud eller ser färdigt filmen.

Det som förvånar mig mest är att Facebooks rapporteringssystem inte kan visa mig hur många av visningarna som har varit med ljud, att ett teknikbolag som Facebook ”missat” att ha med det i sitt rapporteringsverktyg. Vad är det de vill dölja?

Facebook har fantastisk potential att bli ännu mer attraktiva för annonsörer och en riktig konkurrent eller komplement till linjär tv (om Sam Rihani m.fl. vill det). Men då behöver Facebook verkligen vässa sin videoprodukt. Flera tv-tunga annonsörer valde tidigt att bojkotta videoprodukten och för bara två veckor sedan kallade WPP:s grundare Martin Sorrell tresekunders regeln för skrattretande.  

Vi har hittills accepterat Facebooks försök till video eftersom det är en tacksam plats att annonsera på. Priserna för deras övriga annonsprodukter är fördelaktiga och användardata överlägsna. Bara det att alla (nästan) svenskar använder sig av Facebook är också unikt.

Dock måste jag med en artig, men stilla undran fråga vad du, Sam Rihani, egentligen vill säga med ditt inlägg. Varför avsätter du ett helt debattinlägg på att klanka ned på tv när Facebooks videoprodukt är utskälld av stora annonsörer och knappt står sig mot digitala konkurrenter i medielandskapet?

Damon Razazi

digital strateg på Mindshare

LÄS ÄVEN:

Reklamkraft: "Menar du allvar Sam?"


Ämnen i artikeln:

MindshareFacebook

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev