Debatt
Mindshare-strategen Damon Razazi: "Den organiska Facebook-trafiken är död"
Publicerad: 23 oktober 2014, 11:41
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:24
Som annonsör kan du inte ha en social strategi på Facebook utan en mediebudget. Den organiska delen är död, skriver Damon Razazi på Mindshare.
Ämnen i artikeln:
InstagramIdag presenterades delar ur Svenskarna och internet 2014. Ny statistik visar att den totala användningen av sociala medier ökat och i synnerhet användandet av Instagram. Även om Facebook fortfarande är bjässen är det piggt med en ren mobil uppstickare som Instagram.
Men vad innebär detta för annonsörer och varumärken som tittar på sociala plattformar att kommunicera på?
Just nu är den organiska trafiken död på Facebook. Man kan gå in på slumpvis utvald varumärkessida med hundratusentals ”fans” och se noll engagemang. Detta av den enkla anledningen att ingen ser inläggen du publicerar. För det är oftast inget fel på innehållet, snarare tvärtom. Det läggs mycket energi på innehåll och sociala strategier när faktum är att ingen har möjlighet att se det du publicerar om du inte stöttar det med köpt media.
Facebook själva är just nu ute på en turné bland mediebyråer för att berätta att vi ska glömma allt vad ”fans” heter och istället satsa på räckvidd. Köpt räckvidd. Det är tydligt att algoritmen skruvades ned till nackdel för varumärkessidor vid börsintroduktionen.
Faktum är att du nu inte kan ha en social strategi på Facebook utan en mediabudget. Den organiska delen är död. Drömmen om den virala spridningen kan som mest jämföras med en liten överleverans när någon på traffic-avdelningen glömt att stänga ner din kampanj.
På Instagram, som ägs av Facebook, är den organiska räckvidden fortfarande 100%. Instagram är vad Facebook var för fyra år sedan. Det märks. Annonsörer som hunnit bygga upp en större bas av följare kan njuta av organisk räckvidd, högt engagemang och allt man inte längre ser på Facebook.
Det finns ett värde att redan nu vakna till och etablera en kommunikationsstrategi på Instagram för att locka över fansen från Facebook till Instagram. I Q1 kommer vi med all sannolikhet se annonsering på Instagram i Sverige, något som redan rullats ut i USA. Om den kommer påverka den organiska räckvidden för befintliga företagssidor återstår att se.
Damon Razazi,
digital strateg på Mindshare