Mikael Zillén: "Om kunden väljer att inte följa ens råd bör man avsäga sig uppdraget"

2015-02-10 09:35  

REPLIK. Mikael Zillén fortsätter ordväxlingen kring SCA:s och Industrivärdens havererade krishantering fortsätter.

Jag kan inte annat än hålla med om de avslutande råden som pr-konsulterna Frida Blom och Birger Lycken från Westanders för fram; att vara tillgänglig, tala sanning, lägga alla kort på bordet, be om ursäkt om man gjort fel och redovisa hur fel och brister ska rättas till. Alla är relevanta och generella rättesnören, en god grund för kriskommunikation 1.0.

Min poäng var dock att dessa råd, om än bra, inte är tillräckligt djuplodade för att hantera dagens komplexa medielandskap. I allt större utsträckning krävs det mycket mer än så för att dels få kunderna att ta till sig råden och sedan också kunna genomföra arbetet på mest effektivt sätt. Den klassiska inställningen för tjänste- och produktleverantörer är att kunden alltid har rätt, men när det kommer till kriskommunikation 2.0 är det inte alltid så.

För att kunna ge kunderna rätt beslutsunderlag bör alla uppdrag inledas med en övergripande känslighetsanalys. Om situationen därefter definieras som allvarlig sker en mer djupgående analys som kombineras med framtagande av olika tänkbara scenarion. Det är i detta skede som det krävs branschöverskridande kompetenser för att förstå hur olika intressenters agerande kan komma att påverka utfallet.

I omgivningen kring ett börsnoterat bolag finns andra drivkrafter och intressenter än de som omgärdar exempelvis en offentligt finansierad verksamhet: där investerarkollektivet helst agerar i det fördolda, söker ofta politiska krafter rampljuset.

Genom den genomförda analysen kan man påvisa vilka specifika risker företaget eller organisationen står inför. Om kunden med en korrekt riskvärdering som underlag väljer att inte följa ens råd bör man som rådgivare helt enkelt avsäga sig uppdraget, men för de som lyssnar blir nästa steg att utveckla en anpassad beredskaps- och kommunikationsplan för att täcka in de flesta eventualiteter.

Att alltid säga sanningen är en bra utgångspunkt, men man måste också komma ihåg att det som är en sanning för den ene inte nödvändigtvis är det för den andre. Därför är det viktigt att inte bara ge goda råd utan även se till att kunderna faktiskt tar dem också och agerar därefter.

Mikael Zillén, grundare av Box Communications

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt