Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

"Mer digital reklam åt folket"

Publicerad: 6 maj 2009, 08:48
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:29


Enligt Telenors senaste kampanj "Allemansrätten" har Sverige halkat efter i teknikutvecklingen. 2001 var Sverige det landi Norden där flest hushåll hade bredband. I dag ligger vi näst sist.

Är det verkligen så illa? Är de vanligtvis så teknikglada svenskarna inte längre intresserade av att ha bredband hemma?Och vilka konsekvenser får det för den digitala reklamen?Hittills märks inte den eftersläntringen hos de digitala reklambyråerna och webbyråerna. Förra året tog exempelvis svenska byråer hem nio lejon i cyber-kategorin vid reklamtävlingen Cannes Lions, där bland annat Great Works vann guld för "Absolut Machines". Men det återstår fortfarande att se hur det går i år.

Och troligtvis påverkas byråerna inte alls av att svenska hushåll inte har bredband. Många av dem jobbar huvudsakligen med internationella kunder och gör därmed kampanjer som går upp i mer teknikintresserade länder än Sverige.Men den digitala eftersläpningen torde få konsekvenser för den digitala reklam vi får se på den svenska marknaden. Det handlar till syvende och sist om kreativitet, och det vore verkligen synd om teknikutvecklingen, och inte idéerna, satte gränserna för vad som är möjligt.

Bara en titt runt Europa visar att Sverige halkat efter även i andra digitala reklamsammanhang. I London är det exempelvis rätt vanligt med digitala rulltrappsskyltar i tunnelbanan. Digitala skyltar ger annonsörerna helt andra möjligheter till rörlig bild även utomhus och potential till att mer exakt styra sina kampanjer efter till exempel tid på dygnet. En utveckling som borde ligga i de flesta annonsörers intresse.Eller vi kanske kan göra det ännu enklare för oss? Som i Milano där korta reklamfilmer projiceras direkt på betongväggarna i tunnelbanan, uppblandat med korta nyhetssändningar. Det ger definitivt (i alla fall initialt) större uppmärksamhetsvärden än en statisk stortavla. Relativt billigt, dessutom, så kostnaden borde inte avskräcka i så hög grad.

Men i Sverige går det trögt. För ganska exakt ett år sedan gjorde Clear Channel ett test med digitala rulltrappsskyltar i Stockholms tunnelbana, men sedan dess har det inte hänt så mycket.

Men annonsörerna har ett massivt reklammotstånd att slåss emot. En undersökning som Dagens Media genomförde bland svenska riksdagsledamöter hösten 2007 visade att 72 procent tyckte att mängden reklam var alltför omfattande. 35 procent ville lagstifta för att begränsa reklamens uttrycksformer. Nu skulle siffrorna antagligen se något mer hoppingivande ut, eftersom allianspartierna i undersökningen var något mer positiva till reklam än de röd-gröna.

Eller är det bara Telenor som drar i alltför stora växlar?Ett steg i rätt riktning för annonsörerna är dock de digitala storskärmarna som ska placeras ut längs E4:an.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.