Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Debatt

Men resultatet då?

DEBATT. Det är obegripligt att uttala sig om huruvida en kampanj är bra eller inte utan att prata om resultatet. Det skriver Peter Westerståhl och Maj Bonde-Teir på analysföretaget Icebreak i en replik till Jan Ringsö.


Publicerad: 21 Oktober 2013, 07:07
Uppdaterad: 06 December 2015, 13:30

Ämnen i artikeln:

PostenÅkestam Holst

Det ska sägas med en gång. Vi är inte på något sätt inblandade i Postens nya DM-kampanj, och har heller inga kunskaper om dess strategier och olika effekter. Men vi är väldigt intresserade av att följa sådana resonemang i syfte att lära oss mer om hur reklam och kommunikation faktiskt fungerar.

Därför tar vi med intresse del av Jan Ringsös åsikter om Postens senaste kampanj. Vi får veta att idén att promota DM-mediet i sig är bra, men utförandet av idén har ett flertal brister. Den anses bland annat bryta helt mot fungerande DM-metodik. Kampanjen har dessutom tagits fram av en reklambyrå (Åkestam & Holst) som bekrivs sakna nödvändig kompetens på DM-området.  Sådan kunskap är förbehållen specialiserade DM-byråer. Vidare får intresseklubben sig till livs att Jan Ringsös mormor hade gjort kampanjen bättre.

Därefter följer en ganska detaljerad kritik av utformningen av Middagsfrids kampanj enligt modellen finn 5 fel.

Vi som väntar på något som diskuterar effekterna av reklamen får….. just det…vänta. Någon sådan analys ger sig inte Ringsö på trots att Posten ganska tydligt redovisat ett flertal effektmått från de kampanjer man visar upp. Effekterna visar bl a att Middagsfrids försäljning ökade, lite grann, jämfört med samma förra året och att antalet inlösta erbjudanden ökade markant efter kampanjen.

Effektmått som ofta röner stort intresse för en annonsör.

Men fortfarande fattas något centralt i det här resonemanget. Det är ju till syvende och sist Posten som står bakom kampanjen. Deras syfte, antar vi i alla fall, ligger nog mer i riktning mot att stimulera användandet av direktreklam som mediekanal. Då är ju annonsörrenas uppfattning om vad man får sig till livs lite mer intressanta än huruvida eller inte Ringsös DM-metodik slaviskt följs. Annonsörernas uppfattning om kampanjen speglas inte alls i resonemanget.

För oss är det rätt obegripligt att man uttalar sig om en kampanj är bra eller inte utan att koppla det mot vare sig den kommunikativa strategin eller resultatet i målgruppen. Det ligger nära till hands att låta även effektdiskussionen vara förbehållen dem som jobbar professionellt med att utvärdera kampanjer. Alla DM-byråer verkar i l alla fall inte klara av det på ett övertygande sätt.

Peter Westerståhl och Maj Bonde-Teir, Icebreak

Ämnen i artikeln:

PostenÅkestam Holst

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.