Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

"Melodifestivalen har tappat målgruppen"

Publicerad: 10 mars 2014, 09:51
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:45

DEBATT. Lördagens final var ett bottenrekord för "Melodifestivalen". Nu måste programmet förändras, skriver Tomas Stålmarck.


Melodifestivalen är ett av Sveriges viktigaste musikevent, en av de viktigaste sponsorrättigheterna och egentligen den enda ”lägerelds-tv” vi har kvar. Ibland måste man förändras för att vara konstant, det gäller i allra högsta grad Melodifestivalen.

Jag har tre förslag inför nästa års Melodifestival:

  1. Sikta helhjärtat på EN målgrupp när de skriver sitt manus och skapar pausunderhållning, med fyra istället för sex program blir de också tvungna att välja bort mer.
  2. Korta av turnén, tre deltävlingar med sex tävlande varje gång. Två direkt till final och resten till andra chansen. Andra chansen blir ett studioprogram igen och därifrån går två till final. D.v.s. åtta bidrag i final. Dessa åtgärder kommer att skärpa konkurrensen, det blir viktigare att rösta på ”sitt” bidrag och det kommer att komma med färre utfyllnadslåtar (hej då, Dr Alban).
  3. Sätt Sean Banan som programledare, kanske tillsammans med en strikt kvinna, t.ex. Malin Olsson som kan balansera upp honom. Mannen är ÄLSKAD av alla barn och faktum är att även om hans låtar börjar bli en smula tjatiga så har han ett otroligt gott budskap till sina fans; ”alla är lika mycket värda, du är nåt”. Han har dessutom en dubbelbottnad humor som ofta skjuter högt över huvudet på sina fans, men som föräldrarna kan skratta åt. Här har ju Disney varit en föregångare, deras filmer riktar sig till barn, men det finns en humor i det som även de vuxna skrattar åt.

En bonus i sammanhanget blir också att sponsorerna orkar och har råd att aktivera alla stopp ordentligt.

Årets Melodifestival har gått till historien som den mest utskällda och tittande samt röstandet har varit därefter. En maskin som rullat på i över tio år och som år efter år satt alla typer av rekord har fått grus i maskineriet. Vad beror det på? En trötthet efter förra årets urladdning med Eurovision?

Jag är övertygad om att det är enklare än så.  Produktionen har i år försökt göra ”Mello” till nånting det inte är, de har försökt flörta med twittermassan istället för folket. Det är ett mänskligt misstag men dock ett misstag. Twitter får idag oförtjänt mycket uppmärksamhet i media, det är enkelt för journalisterna att med hjälp av Twitter sticka fingret i luften och känna av vart det blåser. Men Twitter är inte Sverige, och framför allt är inte Twitters användarprofil jämförbar med melodifestivalens core-målgrupp barnfamiljerna.

Att då försöka göra något som passar Twitter är dömt att misslyckas, i detta fall blev varken svenska folket nöjda eller Twitter-populationen. Det finns egentligen bara två exempel på bred underhållning som också gillas på Twitter; På Spåret och Solsidan.

Att spela ledmotivet till House Of Cards är en smal referens som enligt Sverige mest inflytelserika twittrare Niklas Svenson är ”genialt”. Att dra in en välregisserad Sigrid 9 år som kan lära sig ett par meningar om genus utantill och leverera dem i rutan, hyllas självklart också på Twitter. Och att Nours behårade armhålor råkade skymta skapade Twitterstorm, med mest för såklart. Självklart har Nour rätt att låta bli att raka armhålorna, men hennes håriga armhålor är ett väldigt tunt underlag till bred familjeunderhållning.

Utmaningen är att skapa bred underhållning, ibland som du själv och dina twitterkompisar inte gillar men som gillas av målgruppen. Det är den mest klassiska av alla fällor att gå i inom event, ”det här skulle jag tycka var kul”. Bara för att du gillar det behöver det inte innebära att målgruppen tycker om det. Det krävs lite ryggrad att våga och kunna göra underhållning som du själv, och dina kompisar inte tycker är cool, men som målgruppen älskar.

Tomas Stålmarck är projektledare och producent med 20 års erfarenhet av event. Första tv-producentuppdraget var sommarens invigning av fotbolls-EM på Ullevi. Invigningen innehöll ballonger, barn och dansare, och fick omdömet; ”Invigningen var väldigt bra, den var inte så lång”.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News