Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

Mediekonsulterna blir frånåkta på snabba internet

Publicerad: 10 November 2007, 09:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:30


35 procent av internet, det snabbast växande mediet i landet går via mediebyråer. Google, Yahoo och Microsoft har investerat i annonsbokningssystem som teoretiskt låter annonsörerna själva placera ut sin reklam på internet. Dessutom är vägen från reklam till avslut på internet betydligt kortare och enklare mätbar än för traditionella medier som utomhus, press och tv.

Flödet för tv, det idag största mediet, går till 88 procent via mediebyrå. Läs mer om detta på sida 30-31. Faller Microsoftchefen Steve Ballmers profetia in är all annonsering digital inom tio år. Då är frågan vilken konsultkategori som får behålla makten över annonsörerna.

Förhoppningsvis ingen. Med internet ser konsulterna, främst mediebyråerna ut att tappa maktpositioner på samma sätt som bankkontor och resebyråer har gjort visavi vanliga konsumenter. Med internets möjlighet att erbjuda självbetjäning, får mediebyråerna svårare att snärja annonsörer i enkla förmedlingstjänster. Annonsörer ska på samma sätt som konsumenter slippa gå till något bökigt kontor för att få enkla överflödiga tjänster utförda på snäv kontorstid.

Men precis som i resebranschen och banker kommer behovet av kvalificerad rådgivning för färre, men mer lönsamma och avancerade kunder, att öka.

Vem som är bäst på att erbjuda digital rådgivning i landet är öppet. Traditionella reklambyråer som Forsman & Bodenfors har flyttat fram positionerna rejält. Dessa liksom webbyråerna gynnas av att medieval och kampanjutformning flyter samman på internet.

Svaret är lika enkelt som på förhand ohyggligt komplicerat: Den som kan ordna bäst affärer för kunderna och dessutom visa det.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.