Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

Mary McNulty: "Var flexibla mot varandra"

Publicerad: 22 September 2015, 03:24
Uppdaterad: 6 December 2015, 11:51

DEBATT. Mary McNulty, europeisk pr-chef på skrivarvarumärket Epson, ger sina bästa tips för att hitta rätt sponsorpartner.


I moderna sponsoravtal kännetecknas framgång oftast som bestående av de ömsesidigt fördelaktiga aspekter av ett samarbete, där båda partners vinner på det delade värde som skapas av den resulterande helheten. Att uppnå en framgångsrik symbios är emellertid inte enkelt, och varumärkessynergi – eller snarare, bristen på det – kan få ett samarbete att bära eller brista.

Att planera din strategi är därför av vital betydelse i början av din jakt på en presumtiv samarbetspartner. Vad vill ditt företag få ut av ett framgångsrikt sponsoravtal? Vill man öka försäljningen? Kanske vill man få större exponering? Kanske är det till och med så att du vill positionera ditt företag som en aktiv supporter av en viss bransch eller ett visst syfte, och att detta styr villkoren för ditt sökande.

Epsons internationella sponsringspartners är Manchester United och Formel 1-teamet Mercedes AMG Petronas. Vitt skilda kan tyckas, och ingen direkt koppling till Epson. Istället är bådas mål att markera likheterna mellan team som är verksamma i mycket olika världar – de vitt skilda världarna inom Formel 1, fotboll och teknik.

I fallet med Mercedes AMG Petronas arbetar vi båda med toppmodern teknik, och båda arbetar hårt för att skapa teknik som är mer miljövänlig – i Epsons fall miljövänligare skrivare och projektorer, i Mercedes fall motorer som producerar maximal kraft med mindre utsläpp. Detta är bara ett attribut som ger ett tydligt exempel på likheter och ett utmärkt, slagkraftigt argument i samband med kampanjer och aktiveringsåtgärder.

Nyckeln till att hitta just ditt företags perfekta sponsorpartner ligger i att förkasta dina förväntningar kring vem du TROR skulle utgöra en perfekt partner – det handlar inte om vad de gör, utan hur de gör det. "Märkessynergi" är en ofta använd fras som beskriver det win/win-scenario som är önskvärt i samband med alla sponsoravtal.

Att välja sina sponsorpartners – fem saker att överväga:

1.      Tänk strategiskt. Specificera vad det är du vill uppnå genom ett samarbete. Vill du stärka din profil hos en ny konsumentgrupp? Vill du vinna gästfrihetsincitament att använda som belöning för din personal?

2.      Fråga dig själv vad dina kunder skulle tycka? Nyckeln ligger i att sätta dina kunders uppfattningar främst bland dina sökkriterier. Svara på deras önskemål och behov så befinner du dig i en bättre position att bedöma ett sponsorförhållande under de kriterier som är av vikt.

3.      Fokusera på vad ni kan erbjuda varandra. Istället för att hålla ena ögat riktat på pengaaspekten av en relation, fokusera istället på vad ni har att erbjuda varandra. Det finns otaliga sätt utöver rent finansiella som ni kan vara av stor nytta för varandra.

4.      Var trogen ditt varumärke. De bästa samarbetena är de där två varumärken som kompletterar varandra samarbetar. Var trogen ditt varumärke och arbeta tillsammans med dem som kompletterar dina positioner.

5.      Se till att göda er relation. Precis som i alla välfungerande relationer måste båda parter jobba hårt för att hålla relationen stark. Var ärliga mot varandra, balansera det ni vill vinna mot det ni har att erbjuda, och framför allt – var flexibla mot varandra. Framgång kommer av att aktivera samarbetet genom gemensam marknadsföring. Om ni inte aktiverar det, hur ska då kunderna känna till det, och hur ska det leverera resultat?

 

Mary McNulty

Europeisk chef för pr och kommunikation på Epson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.