Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

"Marknadscheferna glömmer viktigaste målgruppen"

Publicerad: 4 Mars 2016, 06:30
Uppdaterad: 3 Mars 2016, 15:40

Låt inte fördomar och en mossig verklighetsuppfattning leda till missade kunder och intäkter. Låt seniormarknaden blomstra, skriver Zoran Stjepanovic på Seniordeal.


Antalet personer över 55 år i Sverige är nu uppe i runt tre miljoner och ökar snabbt.  Enligt undersökningsföretaget Senior Research finns 70 procent av köpkraften på den svenska marknaden hos 55-plussare. Ändå är det bara fem procent av företagen som marknadsför sig mot denna målgrupp.

Hur tänker marknadscheferna här? Varför negligera en grupp individer med gott om pengar att konsumera för? Det är dessutom en väldigt lojal målgrupp, så för den som lyckas attrahera seniorerna finns chansen att få behålla dem som kunder länge.

Sannolikt ligger fördomar om äldre konsumenter bakom oviljan att satsa på dessa. Bilden av den överdrivet sparsamma pensionären som helst stannar hemma stämmer inte alls. I dag har många seniorer gott om pengar att röra sig med, äldre är friskare än någonsin och de som lämnat arbetslivet har goda möjligheter att förverkliga sina idéer och drömmar.

I en enkät som Seniordeal nyligen genomförde bland drygt 8 000 seniorer framgår att över hälften av dem vill ägna mer tid åt resor respektive upplevelser, samtidigt som 62 procent till exempel vill städa mindre. Här anas öppningar för marknadsföring av en lång rad olika produkter och tjänster. Seniorerna rör sig också allt mer på internet.

Dagens verktyg gör det enkelt att segmentera och träffa rätt målgrupp för sin marknadsföring, speciellt via webben. Ändå siktar företagen ofta med hagelbössa och onödigt brett. Och den största delen av  marknadsbudgetarna går åt till kampanjer som är inriktade på yngre och mindre lönsamma konsumenter.

Förutom att de på detta sätt går miste om en viktig kundgrupp tror jag att dagens likformiga reklam ofta försvinner i bruset. En större differentiering på kampanjsidan skulle välkomnas av många och det finns  goda chanser att sticka ut i det homogena reklamutbudet.

Det är hög tid för marknadscheferna att byta attityd. De som är först ute har chansen att vinna en lojal kundgrupp. Låt inte fördomar och en mossig verklighetsuppfattning leda till missade kunder och intäkter. Låt seniormarknaden blomstra.

 

Zoran Stjepanovic

Vd Seniordeal

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.