Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Debatt

Maria Hazard: "Influencers of Sweden borde veta bättre"

DEBATT. Maria Hazard, vd på pr-byrån Obeya, anser att nomineringarna till Stora Influencerpriset visar på bristande mångfaldsarbete.


Publicerad: 07 September 2017, 09:09
Uppdaterad: 08 September 2017, 10:05

Ämnen i artikeln:

Influencers of SwedenInfluencer marketing

Maria Hazard, vd på Obeya.

I måndags offentliggjorde Influencer of Sweden nomineringarna till Stora Influencerpriset som hålls för första gången i mitten av september. Tyvärr är nomineringslistan anmärkningsvärt vit och homogen, och trots den kritik de fått väljer de istället att lägga ansvaret på andra. De borde veta bättre.

Som branschorganisation för ”social media influencers” vill Influencers of Sweden professionalisera branschen. Därför är det anmärkningsvärt att de misslyckas så totalt med att ta det ansvar de säger sig vilja ta. Att de inte lyckas nominera ett urval av personer som speglar hur Sverige faktiskt ser ut, gör också att organisationen saknar relevans för många influencers, och deras följare. 

Istället för att ta till sig av den kritik de fått, bland annat från Ametist Azordegan, som efter offentliggörandet av nomineringarna påpekat den dåliga representationen väljer de att lägga över ansvaret på henne. Hon bemöts då med ”du får gärna tipsa om bra namn”, ”du är varmt välkommen att nominera dig och din arena nästa år” och ”tack för feedback, vi tar till oss den och ser över vårt arbete tills nästa år”.

Det är oacceptabelt. Få företag och organisationer kommer undan med tafatta ursäkter om de har ett dåligt eller icke existerande mångfalds- eller jämställdhetsarbete. Ta till exempel Oscarsgalan som under 2015 och 2016 fick utstå kraftig kritik under #OscarsSoWhite för att bara ha nominerat vita skådespelare två år i rad. Det ledde till att många tunga namn i branschen bojkottade galan vilket fick Akademin att till slut göra avbön.

Så, istället bör ni svara på kritiken med ”vi måste bli bättre på att vidga våra vyer”, ”vi behöver arbeta med vårt eget mångfaldsarbete så att vi själva har en bredare representation” och ”det är vårt ansvar att se till att de som är utanför kommer in, och inte tvärtom”.

En invändning skulle kunna vara att den som ville fick skicka in sina favoriter i respektive kategori i nomineringsförfarandet. Men var det verkligen så att det nästan bara kom in förslag på vita personer? Eller var det kanske så att Sveriges branschorganisation för influencers inte orkade sträcka sig tillräckligt långt från sin egen bubbla för att få in andra typer av förslag?

Om Influencers of Sweden är för lata för att ta sitt ansvar för branschen, hur kan de då förvänta sig att Ametist Azordegan ska göra det?

Maria HazardVd, Obeya

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.