Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag23.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

"Många myter om kollektivavtal"

Publicerad: 5 November 2013, 14:43
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:57

DEBATT. SSU:s Kaisa Karro och Vidar Aronsson anser att byråer tjänar på att ha kollektivavtal.


I Dagens Media uppmärksammades att SSU, Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund, tecknat avtal med två byråer som saknar kollektivavtal. Det är riktigt.

SSU har normalt som krav att alla underleverantörer ska ha kollektivavtal. Att vi valde att frångå den principen i dessa fall beror dels på att alla anställda i byråerna är delägare. Dels då det fanns ett uttryckligt mål att båda byråerna skulle teckna avtal för att ett längre samarbete ska vara möjligt.

Vi är glada att denna diskussion togs upp av Dagens Media. Under SSU:s pitchförfarande träffade vi en rad reklambyråer, webbyråer, pr-byråer, ja, alla möjliga. Det var endast ett fåtal av dem som hade kollektivavtal. Även om vi visste att kommunikationsbranschen är usla på att teckna kollektivavtal trodde vi inte att de var så illa ställt som det verkligen är.

Det finns många myter om kollektivavtal bland kommunikationsbyråerna. Det vanligaste argumentet för att inte teckna kollektivavtal är att ”våra anställda ändå har bättre lön och villkor än det i kollektivavtalet”. Det är ett ickeargument. Kollektivavtal anger endast golvet för vad som ska gälla och ger därmed stort utrymme för individuella avtal mellan den enskilde arbetstagaren och arbetsgivaren uppåt. 

I kommunikationsbranschen är medarbetarna den viktigaste resursen. Kollektivavtalet ger dem säkerhet. Både idag och i framtiden, genom till exempel pensionsavsättningar, något som är ovanligt i branschen. Avtalen har också flera fördelar även för byråerna. Det skapar trygghet och förutsägbarhet för arbetstagarna och stabilitet och arbetsfred i företag. Kollektivavtalen kan enkelt anpassas efter bransch och arbetsplats och kan även snabbt ändras. Avtalets höga grad av anpassningsbarhet passar utmärkt i en föränderlig kommunikationsbransch.

När vi gick in i samarbetet med två byråer utan kollektivavtal var målet som ovan nämnt att båda skulle teckna. Nu har den ena byrån tagit det steget. De har insett vikten av att ha ett avtal som ger såväl arbetstagare som arbetsgivare trygghet och som signalerar seriositet vid eventuella framtida anställningar och upphandlingar.

Vi hoppas att det, tillsammans med att Dagens Media tagit upp frågan på agendan, blir en liten signal till branschen och att fler tar steget. Det skulle hela branschen, såväl kommunikationsknegare som byrådirektörer, tjäna på.

Kaisa Karro, arbetsmarknadspolitisk talesperson, SSU

Vidar Aronsson, valgeneral, SSU

LÄS ÄVEN Dagens Medias enkät visar att bara 2 av 32 byråer har kollektivavtal:

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.