Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

"Många byråer lever inte upp till det företagen borde kräva"

Publicerad: 2 september 2010, 04:38
Uppdaterad: 6 december 2015, 15:40

Anders Dalenius och Peter Håwi ger sig in i debatten om vad reklambyråerna har i styrelserummen att göra.


Martin Schori frågade sig den 20:e augusti om framtidens reklammakare är på väg in i styrelserummen och i så fall varför. Det finns naturligtvis inget enkelt svar på den frågan, men om vi tittar lite på hur vår omvärld har förändrats så kanske vi kommer lite närmare i alla fall en giltig problemställning.

Vi lever i en mer global ekonomi än någonsin, där man i praktiken kan producera vad som helst, vart som helst och göra det lika bra som någon annan. Det gör att uniciteten hos produkter och tjänster nästan är helt utraderad och att det är deras inneboende värden som istället är det särskiljande för konsumenten.

Att så kallade ”mjuka” värden redan gjort sitt intåg i styrelserummen är det ingen som helst tvekan om. De flesta CEO’s kan idag nämna sitt respektive företags CSR-engagemang och redogöra för sitt företags vision bortom att bara öka värdet på sin aktiestock.  Även de senaste årens designvurm är en signal på samma spår då ”design” är ett mjukt värde som är ganska lätt att industrialisera.

Men som med alla annan utveckling och konkurrens så räcker det inte längre med att passivt bry sig om sin omvärld och förpacka det på ett snyggt sätt, då det helt enkelt är på väg att bli hygienfaktorer för större bolag. I ett sånt läge måste man inte bara välja vem man ska bli omtyckt av, utan även aktivt välja bort vissa målgrupper bara för att bli valbar för dom man verkligen vill nå. En inte helt okomplicerad balansgång.

Och det är där som reklambranschens företrädare kan tillföra något i styrelserummen. I varje byrås DNA ligger nämligen att lyckas med att göra dessa svåra val, för att sedan tydliggöra dem via olika kanaler så att konsumtenten får en vägledning i vad respektive annonsör faktiskt står för.

Dessvärre så lever flertalet byråer inte upp till det man borde kräva, nämligen att ha en opartisk syn på media och tillvägagångssätt. Många har på grund av tradition, okunskap och felställd bemanning en snedvriden uppfattning om vad den egna verksamheten egentligen bör tillföra sina kunders varumärken och produkter.

Man saknar i många fall de insikter, kompetenser samt vilja att fritt röra sig mellan olika kanaler med fokus på kommunikation istället för produktion. Något som idag är absolut nödvändigt när man vill göra en skillnad för kundens hela affär, alltså i slutkonsumentens verkliga beteende istället för att bara ändra deras uppfattningar.

Det här betyder dock inte att de inte finns, för det gör de. Och vi blir fler för varje dag. Så nu är det väl på tiden att fler företag inser kommunikationsbyråernas samt deras medarbetares värde och bjuder in oss i styrelserummen. Inte sant?

Anders Dalenius och Peter Håwi

cd resp. vd på Draft FCB

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev