Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

"Man behöver inte höja sina priser"

Publicerad: 14 Augusti 2012, 07:50
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:14

Branschen behöver inte höja timpriserna för att höja produktiviteten, istället bör systemet med tidsrapportering fasas ut på byråerna, skriver Johan Rönn, partner i Angselius Rönn, som svar på Jessica Henryson och Patrik Westanders debattinlägg.


Patrik Westander fortsätter sin kampanj för högre löner i pr-branschen (Dagens Media 20 juli 2012) och motiverar detta med att reallönerna i Sverige "generellt ökat med cirka 45 procent sedan 1996. Samtidigt har den genomsnittliga byråintäkten per anställd i kommunikationsbranschen varit oförändrad i fasta priser."

Det kanske är sant. So what? Har inte pr-konsulter lärt sig att jobba snabbare och smartare? Har inte Patrik Westander ökat sin produktivitet ett enda dugg på 15 år? Tar det lika lång tid för Westander att göra en pr-strategi eller krisplan idag som det gjorde för 15 år sedan? Tar det lika lång tid för en av Westanders juniorkonsulter att skriva ett hyggligt pressmeddelande idag som det gjorde när de var alldeles nyanställda? Har inte modern teknik som Internet, Business Intelligence, utskicksmotorer och researchverktyg gjort att många arbetsuppgifter som förr tog lång tid att genomföra i dag kan fixas med några knapptryckningar?

Om Westander stannat i utvecklingen på detta sätt så skulle jag oroa mig för andra saker än för branschens löneutveckling.

Jag och min kollega Marie Angselius hade förmånen att starta vår pr-byrå Angselius Rönn från exakt noll, utan att behöva ta hänsyn till hur traditionella byråer organiserar sig. Det allra första beslut vi tog var att vi aldrig, någonsin, ska ha ett tidrapporteringssystem. Vi kommer aldrig att skicka timrapporter till våra kunder. Vi mäter inte vår personal efter hur många timmar man lyckas debitera sina kunder.

Efter två år så har det visat sig fungera väldigt bra - Angselius Rönn är redan en av Sveriges 50 största byråer, med 8 anställda, cirka 25 kunder och branschens snabbaste tillväxt.

Min erfarenhet är att när byrån fokuserar på de timmar man kan debitera kunden, så fattar man sämre beslut. Personalen känner sig jagad att få in "sina timmar" varje vecka och gör därmed ofta saker som egentligen inte skapar något värde alls för kunden: "kan jag få 6 timmar genom att skriva ett meningslöst pressmeddelande för kunden XX så fixar jag min budget".

Timrapporteringen och tidsdebiteringen motverkar därmed byråns möjlighet att öka sin produktivitet och jobba smartare. Varför ska man göra det om man tjänar mer på att jobba långsamt och ineffektivt?

Angselius Rönn skickar inga tidrapporter till våra kunder i slutet av varje månad, vilket naturligtvis hade varit mycket enklare. Det händer även oss att vi lyckas mindre bra med våra kampanjer och aktiviteter och i sådana lägen hade det varit skönt att kunna gömma sig bakom en tidrapport: "trist att så få plockade upp nyheten om XX, men vi har i alla fall lagt ned YY antal timmar på aktiviteten." Så kan vi inte säga. Och just det gör att vi blir bättre konsulter. Vi blir mer noga med att designa strategier, kampanjer och aktiviteter så att de verkligen har bra chans att fungera. Vi blir också mer personligt engagerade i att kundprojekten lyckas.

Så kan man enkelt höja produktiviteten i en pr-byrå. Då behöver man inte höja sina priser och kan ändå betala sina medarbetare branschens bästa löner.

Johan Rönn, partner Angselius Rönn

Elin Hanspers

elin.hanspers@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.