Magnus Anshelm: ”Jag bjuder in Vigor Sörman”

DEBATT. Diskussionen visar att behovet av kunskap fortfarande är stort i branschen, skriver MMS vd Magnus Anshelm som ger sig in i debatten om Splays siffror.

Det är mycket glädjande att valutan för online video diskuteras i Dagens Media. All heder åt Erik Wisterberg som har koll på måtten och reder ut begreppen.

Samtidigt visar detta på vikten av att hela branschen samlas kring en gemensam valuta, där transparensen och oberoendet är centralt. Det var mot denna bakgrund som MMS fick detta uppdrag av branschen för några år sedan. Det var också därför IAB Task Force Video förra året rekommenderade att MMS mätningar av tittandet på online video som branschvaluta.

Vi har kommit längst i Världen och är den enda land, där ett mediebolag utan linjär-TV-kanal (Aftonbladet) ingår i valutan för online video. Det är vi stolta över och det borde hela branschen vara. Trots detta och allt arbete med att utveckla denna valuta så visar denna diskussion att behovet av kunskap fortfarande är stort i branschen. Något som leder till stora missförstånd när olika mått jämförs.

Jag vill därför bjuda in Vigor Sörman och andra personer i branschen till ett seminarium om valutafrågor. Låt det gärna ske i Dagens Medias regi.

Magnus Anshelm, vd för MMS.

Publicerad 2016-03-31 05.00Uppdaterad 2016-03-31 05.15

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: