Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Debatt

"Lokal-tv-stationen NY1 gjorde mitt Sandy-dygn bättre"

Publicerad: 5 November 2012, 07:33
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:06

SPANING. Anders Hult, seniorkonsult och partner i Prime, reflekterar över medieflödet och olika kanalers trovärdighet i samband med att stormen Sandy nådde New York.


Ämnen i artikeln:

Prime PR

Sittandes på ett av de få plan som lämnar New York den första dagen när två av stadens tre flygplatser åter öppnat, delar jag här med mig av mina upplevelser och tankar om nyhetsrapporteringen före och under stormen Sandy. Det är spontant ur hjärtat, innan alla analyser och eftertänksamheter gjort sitt. 

Att ett oväder skulle komma var tydligt redan veckan innan Sandy klev in på den amerikanska östkusten. Men det dröjde till helgen innan man visste omfattningen och var Sandy skulle slå till. I slutet av veckan var det ett faktum att hela östkusten skulle drabbas, men ingen visste exakt hur och vad av regn, snö, orkan och flodvåg som skulle vara det värsta.

När vi kom till hotellet i Tribeca på nedre Manhattan på lördagskvällen efter en dag på stan var det tydligt att medierna skruvat upp både ton och takt. Myndigheterna kommunicerade både genom medierna och i egna kanaler, och ökade trycket kring evakuering på östkusten genom att kommunicera vilka som borde lämna i vilka delstater.

När känslan av annalkande undergång, ackompanjerad av sms och samtal från Sverige och ett ivrigt zappande mellan olika medier i tv och dator, blev för stark slog den rationella hjärnan till. Fokus på vad måste vi veta och vad ska vi göra. Fokus bortom alla ord, spekulationer och bilder på att reda ut hur farligt detta faktiskt var, vad vi skulle göra och inte. Den gamla klyschan ”All news is local” fick råda även här. Fokus på lokal-tv där vi snabbt fick tydliga instruktioner om vad vi skulle göra. Skaffa ficklampa, köp vatten, bunkra mat, skaffa kontanter, ladda telefoner, ha kläder eller filt för kyla. Dessa råd skulle visa sig viktiga för alla boende söder om 30:e gatan på Manhattan, och 8 miljoner andra personer på den amerikanska östkusten.

Under söndagen blev det tydligt i lokalmedia att med ficklampa, extramat, vatten - och förmåga att avstå från promenader under träd eller utmana vågorna när tidvattnet kom - skulle vi som bodde i zoner som inte skulle evakueras ha en acceptabel Sandy-måndag utom fara för våra liv. Vi skulle inte bli blöta om fötterna, även om vi löpte risk för omfattande strömavbrott.

De stora nationella och internationella medierna var mycket mer apokalyptiska än de lokala. Även om alla amerikanska reportrar var lite blöta, och stod på samma stränder i samma villaområden, visade de olika kartor och hade olika syften. De lokala tv-reportrarna berättade vad som skulle hända och när. De nationella och internationella har andra syften, det är viktigt att tänka på. Oavsett om medierna hette Aftonbladet, CNN, ABC eller BBC blandade man friskt mellan bilder från olika områden, nya och gamla citat från guvernörer och borgmästare och scenarier från experter som i efterhand visade sig vara väl långt ifrån verkligheten och vars citat tolkades minst sagt fritt.

Var inte sociala medier viktigt – en väg till trygghet? Nja, delvis. Sociala medier blir mer och mer relevant för varje år och varje kris. Men om syftet är att veta vilken zon som ska evakueras, om vi i Zon B och C ska känna oss trygga, eller om vi vill veta hur högt vattnet kommer och vad vi ska vara rädda för: då är en direktsänd, otolkad eller dåligt översatt presskonferens live med en guvernör eller borgmästare det viktigaste.

Om jag vill få en känsla, guide till livsöden, en bild på ett specifikt sommarhus i Delaware efter stormen eller veta om en specifik bro är stängd, då kan man däremot hitta rätt. Så några tips inför nästa katastrof.

Har ni nära och kära i ett drabbat område, använd de lokala medierna för att få balans och även kanske kunna hjälpa dem på rätt sätt. Lita inte på sociala medier i allmänhet. Titta inte på de nationella medierna som ni brukar titta på som ska berätta stora berättelser för stora publiker. Vill du tjusas och förstå hela landet eller regionens utmaning, kryddat med lite undergångstoner – välj nationella och helst internationella en bit ifrån. Då ökar dramat.

Förklaringen är enkel.  Är det information eller underhållning du vill ha? Vill du veta vad som händer generellt? Vill du känna och se dramat, eller vill du veta vad som händer med någon du känner eller en stad du bryr dig om. Nyhet, nytta eller nöje?

Därför, tack lokal-tv-stationen NY1 för att ni gjorde mitt Sandy-dygn bättre. Tack vare er kunde jag äta en god middag när orkanbyarna på över 40 sekundmeter rasade utanför och sova gott fast strömmen gått. Tack även för att jag kunde lugna oroliga nära och kära på hemmaplan.  

Men om jag bott i södra New Jersey längst stranden, då hade ju CNN och de andra haft rätt i alla undergångsprofetior? Det blev ju just så apokalyptiskt och förödande som de sa just där. Jo, men som sagt. Bestäm varför du tittar, läser och lyssnar. Lokalnyheterna i Atlantic City var apokalyptiska och det var relevant för invånarna där.

Anders Hult, seniorkonsult och partner i Prime, från flight UA 068


Ämnen i artikeln:

Prime PR

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.