Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag26.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

"Löjligt att såga anti-SD-hållningen"

Publicerad: 28 Maj 2010, 05:49
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:49

Carlos Rojas berättar varför tidningarna tjänar på att nobba Sverigedemokraternas annonser.


Ämnen i artikeln:

Sverigedemokraterna

Ett antal mediebyrå-chefer sågar Aftonbladet och Metros beslut om att inte ta in annonsmaterial från Sverigedemokraterna. Jag tycker flera av dem låter som Sverigedemokraterna-politiker själva när de bland annat säger att ”ta in dem skulle istället visa på civilkurage” och åberopar att de är demokratiska och att vi har yttrandefrihet i Sverige.

Från min horizont tycker jag att det är civilkurage att avstå pengar för det man tror på. Och befriande att se tidningsledningar uttrycka att de verkligen tror på något.

Det är en sak. Den andra, som jag väljer att trycka på, är att det är en rent affärsmässig vinst att bojkotta Sverigedemokraternas annonsmaterial. Och det handlar inte om att annonsörer inte vill synas i samma sammanhang som Sverigedemokraterna. Det tror jag ger ett marginellt tapp.

Den ekonomiska vinsten, som gör att det är ett klokt affärsmässigt beslut att bojkotta SD, är att de tidningar som gör det plockar poäng hos alla de läsare som faktiskt ogillar smaken av vårt mest tveksamma politiska parti.

I vanliga fall hade deras ställningstagande inte fått samma effekt, men när nu deras mindre bildade konkurrenter gör det som i mina och deras ögon alltså är ett misstag, så får de ännu mer pr över sin anti-SD-position och stärker sitt varumärke extremt mycket mot den gruppen.

Svårt att mäta värdet av det, men jag tvekar inte på att det överstiger den miljon det på sin höjd kan vara aktuellt att sälja annonser för.

Snabbkurs för de obildade: Sverige har en dryg miljon invandrade invånare, och dessa har en knapp miljon barn. Och det här paret miljoner har ju dessutom vänner, bekanta, svågrar, kusiner och annat löst icke-invandrat folk som känner en stark aversion mot alla som vill deras vänner, bekanta, svågrar och kusiner illa. Sverigedemokraterna har inte stöd av ens fyra procent av befolkningen av en anledning: det är ett risigt parti, ett cyniskt varumärke och dåliga, obildade och opålitliga människor.

Att inte vilja affärer med Sverigedemokraterna handlar om att vara smart och välja vilka man jobbar för. Som konsult skulle jag inte vilja tjäna vissa typer av kunder, helt enkelt för att jag vill ha kunder som jag känner sympati för. I annonssammanhang är inte kundrelationen detsamma men principen är ändå fullt applicerbar. Vill du inte göra affärer med någon så handlar det inte om yttrandefrihet eller censur, det handlar om principer och att vara tydlig med vad man vill eller inte vill med sin tidnings varumärke.

När experter sågar Metro och Aftonbladet säger det väldigt mycket om hur lite koll de har på svenska tidningars läsare och hur dessa känner inför Sverigedemokraterna. Jag antar att det blir så när man avskärmar sig från miljonprogrammen – det Sverige som är vår snabbast ökande köpkraft.

Carlos Rojas

grundare av marketing research-bolaget MIKLO och tidskriften Gringo

Ämnen i artikeln:

Sverigedemokraterna

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.