Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

Löjlig förföljelse av Bajen Speedway

Publicerad: 15 September 2009, 13:22
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:14

LEDARE. Det är hög tid att skrota det förlegade monopolet och ge spelbolag, idrottsklubbar och medier verksamma i Sverige samma möjligheter att köpa och sälja reklam och sponsring, skriver Dagens Medias chefredaktör Fredrik Svedjetun.


Den lilla idrottsklubben Bajen Speedway valde inför årets säsong att självmant lämna Elitserien och kliva ner i Allsvenskan.

Orsaken till det drastiska beslutet var att sponsormarknaden kraschade i samband med finanskrisen, med följden att klubben inte längre hade råd att tävla i högsta serien.

I år räknar Bajen Speedway med att omsätta blygsamma 1,2 miljoner kronor, att jämföra med närmare 5 miljoner under 2008. Men, till skillnad från nyligen konkursade MasarnaAvesta och Smederna, lyckas Bajen hålla sig vid liv tack vare att spelbolaget Boylesports har valt att gå in som ny huvudsponsor.

Några som inte är lika glada över Boylesports investeringar i svensk speedway är juristerna på Lotteriinspektionen. När de fick se spelbolagets logotyp på Bajen Speedways inte alltför välbesökta hemsida hotade de klubben med böter på 75 000 kronor. Logotypen är nu raderad, liksom ytterligare en gnutta hopp om framtiden för den lilla speedwayföreningen.

Jag talade med Tommy Cederlund, Bajen Speedways ordförande och stora eldsjäl, häromdagen.

Han pratar om att strunta i lagen och Lotteriinspektionen, om att använda social olydnad för att bryta spelmonopolet.

Han pratar om ett system som silar mygg och sväljer elefanter.

Och han har alldeles rätt.

Under årets åtta första månader köpte de utländska spelbolagen reklam i svenska medier, exklusive internet, för 644 miljoner kronor brutto, enligt Dagens Medias sammanställning. Det är en ökning med 211 miljoner, eller 50 procent, jämfört med motsvarande period 2008. Och nästan alla pengarna hamnar hos MTG och Prosieben Sat 1, vars kanaler sänds från England och därför inte omfattas av svensk lag.

Med dessa jätteinvesteringar som bakgrund blir myndigheternas förföljelse av Bajen Speedway löjlig.

Det är hög tid att skrota det förlegade monopolet och ge spelbolag, idrottsklubbar och medier verksamma i Sverige samma möjligheter att köpa och sälja reklam och sponsring.

Argumentet om att spelreklamen skulle öka drastiskt håller inte – jag tror snarare att vi skulle få se en hälsosam spridning över fler medier. I svenska licensavtal skulle dessutom krav på måttfullhet kunna utkrävas, liksom stöd till personer med spelproblem.

Och hur är det med påståendet om att spelmonopolet är en garant för att svensk idrott hålls vid liv, och då även mindre klubbar och mindre populära sporter?

Tja, fråga Bajens Tommy Cederlund vad han tycker om det.

Läs mer om spelreklam och sponsring i Dagens Media nummer 15, 2009.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.