"Lite perspektiv kanske inte skulle skada?"

2009-09-16 06:11 Joakim Jardenberg  

En artikel på Dagensmedia.se om Joakim Jardenbergs bolag Mindpark ledde till en lång  diskussion i kommentarsfältet. Nu ger Joakim Jardenberg sina kritiker svar på tal.

Jag känner ett koppel riktigt duktiga PR-konsulter, och alla avråder mig från att skriva det här. Men jag struntar oftast i råd från den sortens experter. Min verksamhet har aldrig handlat om att göra det som är taktiskt rätt för egen del. För mig har det alltid handlat om övertygelse. Och när det då står mer på spel än min egen heder så känns det nödvändigt att skriva ett par rader. 

För vad det handlar om är rätten att låta utveckling kosta. Det är en viktig fråga för överlevnaden av den industriella mediebranschen. Om Mindparks öde skulle tas som intäkt för att inte försöka och försöka igen så blir den negativa effekten dubbel, och det känns - rakt av - jävligt onödigt.

Dagensmedia.se gjorde nyligen ett knäck på Mindparks första årsredovisning. Den visade att vi kostat våra ägare 8,5 miljoner på 18 månader och blev snabbt en av de mest kommenterade artiklarna. De flesta handlade om mig personligen, men tillräckligt många handlade om "Mindparks misslyckande".

Jag har all respekt för nyhetsvärderingen, det är såklart rimligt att göra en uppföljning på hur det gick. Men bilden blev för grund, kommentarerna för missriktade - och det riskerar att göra andra mediebolag rädda för att satsa. Det får bara inte hända, för satsningen är enda vägen ur den nedåtgående spriralen. Rädsla är den största fienden.

Fakta i fallet Mindpark är att vi hade en budget på 30 miljoner för tre år, med tanke på ägargruppens totala omsättning en rimlig peng för ett progressivt försök. Avsikten var aldrig att Mindpark skulle utveckla system eller på egen hand generera intäkter. Vårt uppdrag (http://mindpark.se/uppdraget/) var istället att vara en möjliggörare för nya intäkter ute i mediehusen.

Vår enda kund var våra ägare. Ganska tidigt märkte vi att konstruktionen inte fungerade, i synnerhet inte samtidigt som branschen dök in i sin djupaste kris någonsin. Att kostnaderna stannade vid 8,5 miljoner beror på att vi i samförstånd bromsade in tidigt. 

Jag vill hävda att man med ränta fått utdelning på sin investering. Inte bara hårdvaluta i form av överlämnade system och gjorda besparingar, utan också i form av mjuka värden. Av helt andra skäl än Dagensmedia.ses artikel gjorde jag en genomgång av vad vi ”predikat” under de här 18 månaderna. Det har inte saknats konkreta förslag (http://jardenberg.se/b/har-jag-glomt-att-vara-konstruktiv/). Men visst, ytterst lite av det har implementerats, och det finns så klart många skäl till det. Det är ändå vid sidan om poängen.

För jag menar att det är viktigt att utvecklingsbolag får finnas, och att de är av många olika slag. Bonnier R&D jobbar med stora strategier och strukturer. MKTMedia satsar på infrastruktur och köper in gemensamt publiceringssystem för 80 (eller 200) miljoner. Citygate kämpar på år efter år med handgripliga tjänster och trots att det inte är någon framgångssaga så biter sig Lokus fast. I alla fallen är det otroligt svårt att avgöra prisvärdheten. Och i alla fallen är det viktig verksamhet i en bransch som desperat behöver utvecklas.

Mindpark handlade mycket om idéer och ord. Det var så upplägget såg ut, och på den punkten är jag helt trygg i att vi levererat. Via mindpark.se och vårt deltagande i den allt hetare mediedebatten så tror jag att vi faktiskt gjort lite skillnad.

Den som hävdar att ”Talk is cheap” är välkommen att försöka hänga med i det tempo som Erik, Danne och jag haft under de här arton månaderna. Vi gjorde i alla fall så gott vi kunde, och det är synd att det inte räckte längre. Men, som sagt, ta inte det som en ursäkt för att inte försöka igen.

Och till den kommentator som hävdade att det är ”Mindparks fel att man har slutat servera frukt på HD” vill jag ställa frågan: Skäms du inte? Under samma period har hundratals kollegor blivit avskedade på grund av krisen - i bolag som inte har ett dugg med Mindpark att göra. Lite perspektiv kanske inte skulle skada?

Joakim Jardenberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt