Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

"Linjär tv kan inte luta sig tillbaka"

Publicerad: 19 Oktober 2012, 11:49
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:07

DEBATT. John Aleman, broadcast director på MEC, reflekterar över streamingtjänsternas inverkan på vår tv-vardag och frågar sig vilka som blir vinnare och vilka som blir förlorare bland aktörerna.


Det ser onekligen väldigt spännande ut när man tittar på vad som håller på att hända på tv-marknaden med en ny våg av streamingtjänster. Det är en naturlig utveckling vi går till mötes och det finns en självklar vinnare: den enskilde tittaren.

Vad har då de nya tjänsterna för framtidschanser? Samtliga aktörer har goda chanser att lyckas med reservation för Filmnet som eventuellt ligger för högt i pris. 129 kr per månad är lite i överkant, speciellt som konkurrenterna Netflix och HBO lägger sig under 100-lappen.

Netflix har ett brett, spännande utbud av serier och film, samt kapital och ägare som fokuserar på att långsiktigt ta andelar. Det borgar för att bli en permanent aktör.

HBO:s streamingtjänst innehåller ett stort programbibliotek och den stora fördelen är att man inom 24 timmar från att ett avsnitt sänts i USA kan se det textat här i Sverige. Det borde bidra till ett högt intresse.

Filmnet har ett tydligt innehåll fyllt av film och serier, bland annat populära HBO-serier. Filmutbudet håller hög klass och sajten i sig är användarvänlig och överskådlig. En smart manöver från C More är att man lanserat Filmnet före Netflix och HBO. Dock är det tveksamt om det räcker. Filmnet behöver utöka erbjudandet med förslagsvis sport och därmed erbjuda ett bredare helhetspaket.

Samtliga aktörer har gjort en sak rätt, nämligen att erbjuda streamat innehåll till samtliga tekniska apparater (Filmnet ej ännu fullt integrerade). Den enskilde konsumenten eftersträvar enkelhet och den aktör som gör det enkelt att kolla på serier/film/sport via tv, Smart-tv, mobil och surfplattor med ett attraktivt innehåll till rätt pris kommer att lyckas.

Som en direkt konsekvens så borde den illegala nedladdningen minska. Det kommer dock fortsatt finnas en klick människor som är övertygade om att tv-licenser, abonnemang och kanalpaket är av ondo, men för många är det en lättnad att slippa ”tjuvtanka”.         

Det som inte kommer ske är att lanseringen av Netflix, HBO och Filmnet slår mot det linjära tv-tittandet, i alla fall inte på kort sikt. Sett till tittandet (antal minuter) 2012 jämfört med 2011 (jan-sep) så har linjär tv, trots många belackares spådom, växt med 1 % (i målgruppen  3-99 år).

Nu har förvisso OS och fotbolls-EM drivit upp tv-tittandet men faktum kvarstår att tv som medium är starkare än någonsin, både sett till reklamintäkter och totalt tittande. Linjär tv kan även få en skjuts när folk upptäcker serier via det streamade utbudet. Konsumenten tittar ikapp på tidigare säsonger och går sedan över till den senaste säsongen på linjär tv. 

Man kan utmana linjär tv med all möjlig ammunition; från 90-talets DVD:er till 2000-talets inspelningsbara hårddiskar och webb-tv men ”TV is still standing”. Den sociala aspekten i att titta på tv slår ut allt annat. Visst är det underhållande att på Youtube se två tvilling-bebisar gagga med varandra eller se ett klipp ur Schulman show där Gunilla Persson förfasas över barnuppfostran men det ersätter inte den gemensamma upplevelsen man tillsammans med andra kollar på exempelvis underhållning och sport via linjär tv.

Linjär tv kan inte luta sig tillbaka och köra på i samma gamla hjulspår utan måste hela tiden förnya sig och erbjuda förstklassigt utbud, teknik och innehåll som är lättillgängligt. YouTube, Aftonbladet och diverse nätverk är att i viss mån att betrakta som egna tv-kanaler och nonchalerar man dessa aktörer, ja, då får man problem.

Linjära tv-aktörer är väl medvetna om den utmaning de har framför sig och en liten räddningsplanka kan man ha fått i form av Smart-tv. Det förutsätter att man anammar tekniken och hittar nya sätt som engagerar tittaren i större utsträckning men även levererar reklam som är riktad och relevant. Min bedömning är att Smart-tv än så länge inte är tillräckligt ”smarta”.

Visst är det coolt med röst- och rörelsestyrning på de senaste modellerna och med bättre processorer och minneskapacitet kommer både utveckling och försäljning öka. Ändå känns det som att man står och trampar vatten. Mervärdet i att ha en Smart-tv känns fortfarande lite odefinierat och en hel del funktioner känns relativt ointressanta.  Det känns som Internet och tv i dagsläget delar på en hårdvara snarare än att allt synkroniserar. 

Det vi inte får glömma bort är att styrkan i tv är just bara tv. Det är naivt att tro att vi kommer överföra alla våra 77 appar till Smart-tv:n och aktivt nyttja dessa. Det är även naivt att tro att merparten på en 50-tumsskärm kommer Twittra, Facebooka eller Instagrama. Appar lämpar sig bäst i mobiler och i surfplattor, såvida de inte är designade just för att förhöja min tillvaro när jag tittar på tv.

Så återigen: tillbaka till enkelheten. Den aktör som bäst kan underlätta för konsumenten att navigera, välja program, erbjuda full synkronisering mellan mina tekniska apparater och inte minst personifiera utbudet, gärna bundlat, den sitter på hjärter ess.

John Aleman

broadcast director på MEC

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.