Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Debatt

”Likes och kronor går hand i hand”

Publicerad: 9 Oktober 2013, 13:24
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:31

DEBATT. "Slacktivism" visar på sympatier och är viktigt för att bygga opinion. Med det kommer verkliga pengar, skriver Marie Dahllöf och Johan Carrick, vd respektive marknadschef på God El.


Ämnen i artikeln:

UnicefGod El

Just nu pågår en debatt om ”slacktivism” – aktivism som fordrar ingen eller ytterst liten ansträngning från aktivistens sida. Unicef anspelar på fenomenet i kampanjen ”Mer än bara likes” och belyser viktiga problem och risker med ”slacktivism”-beteendet. Vi menar att aktörer som skapar kampanjer som drar direkt nytta av slacktivismen har ett ansvar att se till att riktiga pengar genereras till ändamålet. God Els 95 000 kunder har hittills genererat 24,9 miljoner kronor till sju välgörenhetsorganisationer genom slacktivism.

Kampanjutformningen är problemet, inte fenomenet. Kampanjer som uppmanar människor att ta ställning och gilla, hashtagga eller retweeta något kan bli ett effektivt verktyg för att bygga varumärke. Utan verklig handling riskerar dock kampanjen att bli en ”papperstiger”. Det är utformningen av kampanjer online som bör kritiseras, inte att människor på ett enkelt sätt tar ställning för eller emot fenomen och viktiga politiska frågor.

Vi attraherar både aktivister och slacktivister. God El lockar till sig både människor med ett djupt engagemang och de som vill göra gott och vill ägna en minut åt det. Vi visar på tillgänglighet för alla som vill göra skillnad. Vi har inte något privat vinstintresse, utan vår vinst går till välgörenhet och kunderna röstar om vilken organisation som ska få pengarna. De allra flesta gör det med några klick – slacktivism med riktiga pengar.

Slacktivism ersätter inte politiskt engagemang, det kompletterar. Människor blir inte mindre engagerade för de tar ställning för något genom ett snabbt beslut. Ett snabbt beslut i form av ett klick leder inte i sig till radikala samhällsförändringar. Men ett klick är en röst och slacktivismen utgör en språngbräda för att bygga en politisk medvetenhet och ett engagemang.

Förändring sker som ringar på vatten. I centrum finns ett antal mycket engagerade personer, men de allra flesta som vill bidra vill göra det enkelt och snabbt. Sociala medier ger nya möjligheter till detta, men hashtags, reweets och likes är ingen valuta. Ingen kan handla för dem, de mättar inga munnar. Däremot utgör slacktivism-beteenden gemensamt synliggjorda sympatier och de är viktiga för att bygga och visa på opinion. Med det kommer verklig handling och verkliga pengar.

På God El har vi byggt vårt erbjudande så enkelt att det tilltalar slacktivister. Det tar bara en minut att bli kund och bidra till en bättre värld. Likes och kronor går hand i hand och våra 95 000 kunder har hittills skänkt till SOS Barnbyar, Stockholms Stadsmission, Rädda Barnen, Läkare utan gränser, Naturskyddsföreningen, Hand in Hand och Barncancerfonden.

Likes och kronor går hand i hand.

Marie Dahllöf,

vd på God El

Johan Carrick,

marknadschef på God El


Ämnen i artikeln:

UnicefGod El

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.