Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Debatt

"Låt oss hitta nya samarbetsformer"

Magnus Johansson, Nordenchef på Rocket Fuel replikerar John Erikssons artikel: ”5 hinder – därför lyfter inte programmatic".


Publicerad: 26 Januari 2017, 06:00
Uppdaterad: 26 Januari 2017, 11:15

Ämnen i artikeln:

Rocket Fuel

Rocket Fuels nordenchef Magnus Johansson.

John Eriksson från Curamando behandlar en intressant problematik när han i artikeln, ” 5 hinder – därför lyfter inte programmatic", tar upp de problem som segar ner utvecklingen mot den ”datadrivna marknadsföringens guldålder”. Ämnet behöver luftas, och alla i branschen måste och vill bli bättre på att annonsera i det moderna, digitala landskapet.

De fem punkter som tas upp pekar på de svagheter som kan dyka upp i relation till datadriven marknadsföring. Det kan vara svårt att hinna med att utbilda företag och marknadsförare i hur de kan nå framgång med programmatisk marknadsföring. Vi på Rocket Fuel kan också se dessa hinder. Men vi kan konstatera att det är i vidareutvecklingen av programmatisk till prediktiv marknadsföring som vi kan hitta lösningen. Varför inte ta hjälp av den senaste AI-teknologin? 

Några av problemen som Eriksson tar upp är att datadriven analys kräver nya arbetsmetoder och nya tankebanor hos marknadsavdelningarna. Det välkomnar vi. Men vi vill även passa på och lyfta att det går att komplettera programmatisk annonsering med AI-driven och prediktiv marknadsföring. Nu kan man, med hjälp av maskininlärningens enorma potential, hantera den enorma mängd av data som kontinuerligt skapas, förstå den och sedan använda den data som är relevant. Istället för tidsödande och ofta ostrukturerat manuellt datasamlande kan man nu fokusera få människoliknande analyser av konsumenters digitala resor online. 

Många av svaren på Erikssons problemformulering ligger i den prediktiva marknadsföringen. Låt oss hitta nya samarbetsformer som tar vara på den avancerade AI-baserade teknologi som redan nu finns tillgänglig. 

Magnus Johansson, Nordenchef, Rocket Fuel

Ämnen i artikeln:

Rocket Fuel

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.