Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

måndag17.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

"Låt oss hålla oss till verkligheten om politisk tv-reklam"

Publicerad: 4 juni 2009, 04:04
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:32

<b>DEBATT.</b> I en av landets större dagstidningar protesterar en politiskt rödgrön trio högljutt mot allianspartiernas val att kommunicera med väljarna via tv-reklam, skriver Anders Ericson, vd för Sveriges Annonsörer.


Protesten motiveras dels med "politisk smutskastning" i samband med tidigare val i USA och "flera andra länder", dels med påstått ojämlika ekonomiska resurser, inklusive pengar från "hemliga" källor.

Låt mig helt kort återföra denna diskussion till verkligheten.

*Tv-reklam är en av många kanaler som sedan länge används av företag, myndigheter och andra organisationer för att kommunicera, informera och påverka människor. Andra exempel på sådan påverkan är tidningsannonser, valstugor, riksdagsdebatter och debattinlägg i landets tongivande tidningar.

* Reklam kännetecknas vanligtvis av enkla, någorlunda begripliga budskap och en tydlig, öppet redovisad avsändare. I det avseendet är reklam ett betydligt mer ärligt och "demokratiskt" sätt att överföra budskap än andra, som på olika sätt smygs in i mediernas redaktionella utrymme.

* Tv-reklam har ingen särställning jämfört med andra medier. Alla medier värderas och väljs av annonsören efter deras specifika egenskaper, till exempel räckvidd, interaktivitet och förmåga att demonstrera eller levandegöra ett budskap. Även reklam-tv värderas i dessa termer.

* De allra flesta demokratiska länder i världen har politisk tv-reklam. Att svenska politiska partier hittills avstått från reklam i svenska tv-kanaler har bland annat att göra med att SVT, enligt rådande sändningstillstånd, inte får sända reklam, som här även omfattar åsiktsreklam. Fram till nyligen har även TV4 varit förhindrade att sända åsiktsreklam, men i det nya sändningstillståndet är kravet på opartiskhet borttaget, vilket har öppnat nya möjligheter.

* När ett reklammedium, en talarstol eller en debattsida används på ett oseriöst sätt, till exempel för politisk smutskastning eller med medvetet sliriga argument, kommer detta i första hand att drabba avsändaren. Människor är nämligen inte dumma. I reklamvärlden har vi dessutom en Reklamombudsman för att fälla de grövsta dumheterna.

* Frågan om osaklig smutskastning är värd att ta på allvar. Gudskelov har vi varit relativt befriade från de värsta avarterna sedan socialdemokraternas reklamfilmer på 1980-talet, signerade Roy Andersson. Dessa anständighetens bottennapp gick inte i tv utan på bio. Filmerna smutskastade motståndarna å det grövsta och målade hämningslöst upp vilket otäckt samhälle vi skulle få med borgerligt styre. Det är uppenbarligen inte mediet det beror på för att vi ska få "anständiga, öppna och seriösa" kampanjer.

* Konkurrerande intressen har alltid haft ojämlika resurser. Ett parti med stöd av 40 procent av befolkningen har alltid haft större resurser än ett parti med stöd av 4 procent. Den som inte gillar det läget borde kanske rikta in sin "propaganda" på att förändra detta. Detsamma gäller frågan om stöd från sympatiserande intressen, oavsett om det gäller stöd från näringslivet eller fackföreningsrörelsen. Det har i alla fall ingenting med reklam-tv att göra.

Sveriges Annonsörer är en politiskt obunden organisation, och vi har inga synpunkter på den aktuella tv-reklamens innehåll. Det vi värnar om är en ärlig och saklig diskussion om kommunikationens villkor och spelregler i ett demokratiskt samhälle.

Anders Ericson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.