Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

"Låt folket välja sin reklam"

Publicerad: 20 maj 2009, 09:50
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:25


Frågan om det svenska reklamhatet är myt eller verklighet ställdes nyligen under Stockholm Mediaweek. Sifos rapport om reklamundvikande drar slutsatsen att i stort sett alla svenskar flyr reklamen i åtminstone något medium och att 22 procent aktivt undviker reklam i alla medier. Så det gäller inte bara för annonsörerna att vara relevanta och knacka på vid rätt tillfälle. De måste också göra det i rätt kanal.

Å andra sidan hävdar många, bland annat MMS vd Pontus Bergdahl i en hetsig debatt med Sifos Peter Callius, att det här reklamundvikandet är en myt som man ska ta med en nypa salt. Sifos rapport beskriver vad folk säger att de gör, medan MMS mäter vad folk faktiskt gör - åtminstone framför tv:n. När folk väl ställs inför möjligheten att välja bort reklamen med till exempel en inspelningsbar tv-box så gör de inte det.

I alla fall inte i en sådan mängd att det spelar någon större roll för annonsörer och medier. Än så länge, borde man tillägga här.

Det är självklart viktigt vad folk faktiskt gör, om inte annat så för valutan i den kommersiella medievärlden. Många håller säkert också med om att det är mer politiskt korrekt i Sverige att hata reklam än att älska den, men att avfärda svenskarnas beskrivning av sig själva som en missvisande myt ger ingen vägledning för annonsörer och reklammakare som ska utveckla framtidens framgångsrika marknadsföring. Då glömmer man också att människors uppfattningar och ideal faktiskt är viktiga byggstenar för en beteendeförändring.

Det gör ont att förändra sättet att se på världen och ännu besvärligare är det att bryta invanda mönster. Så snart vi upplever att det är enklare att skriva "reklam, nej tack" på dörren, anmäla sig till nix-registret och spola förbi tv-spottarna än att vara passivt tillgängliga för reklam så är bollen i rullning. Då återstår bara för reklambranschen att göra kommunikation som folk vill ha alternativt inte uppfattas som reklam. Ett sätt som blir allt vanligare är att skapa reklam som driver engagemang och aktivitet hos målgruppen, gärna i sociala medier.

Men alla varumärken förtjänar inte engagemang i en tidspressad värld. Ett alternativ är att göra mer valbar reklam. Då gäller det att istället medieleverantören sitter på ett så åtråvärt material att konsumenterna är beredda att både välja och ta emot reklamen. Den amerikanska tv-sajten Hulu är ett exempel. Där får besökarna välja reklamfilmer i brejken.

Plötsligt ökar drastiskt sannolikheten att inte bara medieinnehållet är relevant för konsumenten utan också reklamen. Annonsörernas behov av att överrösta varandra i ett otillgängligt mediebrus borde då minska - vilket i sin tur kan motverka svenskarnas faktiska och upplevda flykt undan reklamen. Vilket drömscenario.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.