Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

”Låt andra sända ert webb-tv-innehåll”

Publicerad: 24 September 2013, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:33

DEBATT. Svenska medier måste släppa den konservativa synen att deras webb-tv-produktioner bara ska kunna ses på de egna sajterna. Det menar Dan Willstrand, innehållsansvarig på Sprinkle.


Amerikanska Time Inc., som bland annat äger tidningarna Time och Sports Illustrated, meddelade i veckan att de storsatsar på webb-tv och ökar produktionen av egna program med 50 procent. Men det mest intressanta är att de kommer att sprida programmen via ett stort antal medier som de inte äger själva. Denna typ av distribution kallas syndikering och är helt nödvändig för att få tillräckliga tittarsiffror och finansiera satsningen.

I ett litet land som Sverige är detta ännu viktigare för att tidningarna ska få ekonomi i sin webb-tv. De svenska kvällstidningarnas satsningar på webb-tv är i absolut framkant på global nivå. Ingen annanstans har tidningar producerat så mycket rörligt innehåll och haft så stor del av befolkningen som tittare. Aftonbladets webb-tv ses av över 1,5 miljoner svenskar och har 25 miljoner visningar per månad. Det är siffror som fått världens största onlinetidning Daily Mail att gapa.

Ändå har tidningarna svårt att få lönsamhet i tv-verksamheten. Det beror på att ambitionsnivån och kostnaderna för produktion har ökat medan antalet visningar har legat stilla i flera år. Att tittarsiffrorna inte ökar beror på att tidningarna är så beroende av förstasidan, ettan, där majoriteten av alla visningar genereras. Konkurrensen om utrymmet är hård, vilket gör att en stor del av innehållet är utbytt på några timmar och tv-inslagen hamnar i arkiven, med mycket färre tittare.

Lösningen på problemet är att göra som Time, det vill säga att distribuera sitt innehåll via andras kanaler. Istället för att satsa allt på att få befintliga besökare att se ytterligare ett inslag, bör de komplettera med nya tittare i andra kanaler. Här är syndikeringsplattformar en viktig samarbetspartner. En smart syndikeringslösning ser till att innehållet sprids och publiceras automatiskt i relevanta sammanhang, baserat på kontext eller användarbeteende. På så sätt skapas utökad räckvidd och nya reklamintäkter. Tidningar som syndikerar sina webb-tv-inslag har i dag upp till fyra gånger högre tittarsiffror genom syndikering än vad de har på sina egna sajter.

En annan effekt av syndikering är att publicisterna kan ge sina läsare mycket mer innehåll. Ingen enskild tidning har resurser att erbjuda den bästa bevakningen på alla områden. Till exempel är Sydsvenskan förstås bättre skickade än Göteborgs-Posten att bevaka en viktig nyhet i Malmö. Genom att visa syndikerade tv-inslag kan Göteborgs-Posten således ge läsarna bättre service, samtidigt som de tjänar pengar på annonsvisningarna. En tydlig vinst för båda parter.

Syndikering av rörligt innehåll har länge varit en viktig intäktskälla för tv-producenter i USA. I Sverige har frågan blivit aktuell först nu, när internet gör att mediekonsumtionen och intäkterna fragmentiseras.

De som värnar om den gamla modellen kommer att få det tufft att få ordning på sin webb-tv. Men för dem som producerar bra innehåll och vågar dela med sig är framtiden mer spännande än på länge.

Dan Willstrand

Innehållsansvarig Sprinkle

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.