Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

"Lämna särintressena en stund"

Publicerad: 11 maj 2009, 03:55
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:26

Andreas Morne, vd på Abby Norm, har tröttnat på alla självutnämnda experter som lobbar för sina särintressen när branschen söker svar på frågan om hur man maximerar sina kommunikationsinvesteringar i det nya medielandskapet.


It´s not the strongest of the species that survive, nor the most intelligent, but the one most responsive to change"Aldrig har väl Charles Darwins berömda ord varit mer i ropet än nu. Det går knappt att öppna en branschtidning utan att olika experter anstränger sig för att visa hur just deras lösning är svaret på frågan alla ställer sig i dag: "Hur maximerar jag mina kommunikationsinvesteringar i det nya medielandskapet?"

Det är naturligtvis bra och nyttigt att frågan debatteras och diskuteras. Risken är dock att man i debatten glömmer bort olika intressenters egenintressen och därmed inte lyfter upp frågan på den nivå som den faktiskt förtjänar. Jag tycker det är dags att alla självutnämnda experter kliver ur sina roller, lämnar sina särintressen för en stund och tillsammans söker svaret istället för att paketera och marknadsföra ännu ett case som utger sig för att innehålla universallösningen.

Jag skulle istället vilja se fler undersökningar, analyser och diskussioner kring konsumentbeteenden i det nya medielandskapet. För jag tror det är där, just där, som vi måste börja söka svaren på frågan som ställs i första stycket.Merparten av de medieinvesteringar som görs i dag är systemstyrda, det vill säga de baseras på fakta och statistik från olika databaser och medieplaneringssystem.

Men vad händer om systemen inte speglar verkligheten i april 2009?

Hur fångar systemen upp individers mediekonsumtion av fenomen som Twitter, Facebook, Flickr och Youtube? Hur påverkar de, och påverkas av, konsumtionen av andra medier? Är de substitut eller komplement? Vad innebör det egentligen att vi konsumerar flera medier samtidigt? Finns det en perceptionshierarki eller slåss alla på lika villkor?

Listan på frågor kan göras hur lång som helst, och vi, utifrån vårt perspektiv, jobbar dagligen med att försöka besvara dem då svaret är livsviktigt för våra uppdragsgivare.Men ensam är inte stark och vi tar mer än gärna hjälp i frågan. Så alla förändringsbenägna där ute som vill bidra till att lösa upp den gordiska knuten är mer än gärna välkomna att höra av er. Då kanske vi tillsammans kan se om Darwins teori är lika relevant 2009 som 1859.Andreas Morne

Andreas Morne

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.