Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

"Lägre budget ger bättre resultat på Facebook"

Publicerad: 12 Mars 2015, 14:54
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:09

DEBATT. Rörligt content blir allt viktigare för att nå ut med sitt budskap vilket ställer nya krav på byråerna. Det skriver Patchworks vd Emma Blom.


Ämnen i artikeln:

InstagramTwitterFacebook

Twitter gick i förra veckan ut med nyheten att man nu kan inkorporera sina Twitter-videor på sin hemsida, liknande hur man tidigare kunde göra ”embedded” tweets. Detta ser vi som en del av en större trend i sociala kanaler, och som ställer krav på svenska företag som är verksamma där.

Att videocontent prioriteras av Facebooks algoritm är inget nytt. Men det vi nu ser är att både Instagram och Twitter uppdaterar sina plattformar för att uppmuntra användare att posta mer videocontent. Det ställer också andra krav på byråerna.

Det kan i dag ligga upp till 15 000 poster och vänta på dig i din newsfeed på Facebook. Det är din kompis som fått barn, en 9gag-film som 4 miljoner användare redan tittat på och din kollega som postar en bild från avgångshallen på Arlanda.

Efter detta slåss annonsörerna om utrymmet och för att nå igenom bruset utan att behöva spendera hela sin mediebudget så är man nu tvungen att producera content som plattformarna vill ha. Vilket för övrigt ofta är samma som användarna vill ha, eftersom plattformarna jobbar åt användarna.

Facebooks algoritm är väldigt komplex och det finns inget facit för en marknadsförare. Däremot kan man optimera sina chanser i mycket högre utsträckning. Att som företag på Facebook endast lägga sin tid och kraft på att producera bild- eller textbaserat content är givetvis inte lönlöst, men det är viktigt att göra en översyn av sin sociala medier-strategi där videocontent bör utgöra en stor del av det. I synnerhet nu när fler sociala kanaler hakar på.

En stoppkloss som vi ser är att det hos många företag, men även byråer, finns tidigare bestämda praxis för hur videor ska produceras, ofta avsett för reklamfilmer som ska gå i TV. När vi pratar om videoproduktion i marknadsföringssammanhang så handlar det inte längre bara om TVC:s.

Att producera videor för digitalt bruk behöver inte vara dyrt. Det kan inte vara lika dyrt, framför allt är det inte nödvändigt men det är också orimligt med tanke på den mängd content som produceras för sociala kanaler kontra traditionella kanaler.

Faktum är att vi ser att videor som är producerade med en lägre budget ger bättre resultat på Facebook. Det är innehållet som är nyckeln, inte utförandet. Det måste tillföra något till användarna. Ingen bryr sig om en tråkig film om ett företags produkter bara för att det presenteras som rörligt material. Man måste skapa content som folk vill titta på. Inte content som baseras på vad man vill visa. Det här innebär givetvis en stor utmaning för hela branschen.

Byråer måste kunna erbjuda en annan typ av videoproduktion som företag kan använda i sin dagliga dialog i sociala kanaler. Och företagen måste vara villiga att anpassa sig efter de nya förutsättningarna.

Emma Blom vd Patchwork Sweden

Ämnen i artikeln:

InstagramTwitterFacebook

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.