Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag13.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

"Kvällspressen ska jämföras med TV4- inte DN"

Publicerad: 14 Januari 2009, 13:26
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:30


Kvällspress-bashing har kommit att bli en riktigt folkkär nationalsport. Alla, i princip, läser tidningarna, men ingen, nästan, vill erkänna det. Till och med Reklamförbundets vd Pia Grahn Brikell har sagt till denna tidning att hon helst håller sig undan från kvällstidningarna.

Den vanligaste kritiken mot kvällstidningarna är att de står för en oseriös journalistik, att de överdriver, hårdvinklar och kanske till och med hittar på. Snaskstämplen ligger fastkletad, trots Jan Helins försök att positionera sig som Den Store Publicisten. Men Aftonbladet har, precis som konkurrenten, ju fått denna stämpel mycket på grund av att de jämförs med andra papperstidningar, som DN och Svenskan. Förut var detta en ganska rättvis jämförelse. Frågan är om det är det i dag.

Kanske borde man istället jämföra kvällstidningarna med andra kommersiella underhållningsmedier, som, till exempel, TV4. En utgåva av Expressen och Aftonbladet har många likheter med tablån för en kväll hos TV4. De är framför allt ute efter att underhålla, och riktar sig till en bred, folklig publik i hela Sverige. De varvar underhållningen med lite "riktiga" nyheter, och när de väl gör det har de hyfsat hög trovärdighet.

Det finns andra likheter. TV4 smyger in annonsörsbudskap i sina produktioner - snart kommer Semestersvenskar, som görs tillsammans med Fritidsresor. Tele2 står för notan när kanalens Idoljury får eget program i vår. Samtidigt fylls Nyhetsmorgon med sponsrade program från Volvo Ocean race och Vattenfall. Aftonbladet, å sin sida, gör fondsajter med Swedbank, julsajter med Coop och bingoavdelning med Svenska Spel. Och trots att "artiklarna" på dessa sajter i de flesta fall är tydligt vinjetterade vill inte Aftonbladets journalister ens ta i dem med tång - därför är produktionen outsourcad till Minimedia.

Det här är ju för övrigt inte kvällspressen ensam om. "Finare" tidningar som Svenska Dagbladet, som hyllas regelbundet av tyckare och bloggare för sin moderna sajt, har en pokersektion med "nyheter" och bloggar "i samarbete" med spelbolaget Pokerstars, där texterna har en om möjligt ännu mindre vinjett än i Aftonbladet.

Om vi tillåter oss att leka med den här tanken framstår kvällstidningarna som en betydligt mer seriös produkt än tidigare. Ledarsidorna ligger långt fram, liksom ett helt uppslag med kulturmaterial. Medan TV4 lägger "Kalla fakta" på söndagskvällar klockan 19.20 skickar Aftonbladet med jämna mellanrum ett team till Irak, vars reportage få ta upp en stor plats i tidningen. TV4 lämnar inte bästa tablåplats för tvåtimmarsdokumentärer från något av världens alla krig. Inte ens när Gaza brinner.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.