Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Debatt

"Kungen, lär av britterna!"

Publicerad: 28 April 2011, 11:05
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:12

Kung Carl XVI Gustaf bör studera det brittiska kungahusets öppna och transparenta pr-strategi inför kronprins Williams stundande bröllop. Det skriver Fredrik Pallin, pr-konsult på Springtime.


Ämnen i artikeln:

HovetFredrik PallinSpringtime

I morgon firar Storbritannien och hela världen i kunglig glädjeyra över bröllopet mellan prins William och Kate Middelton. Det finns många likheter med den yra vi upplevde i Sverige för ett år sedan när Victoria och Daniel gifte sig. Det finns dock en stor skillnad och det är valet av öppenhet och användandet av sociala medier. När vårt kungahus valde slutenhet och hårt reglerade sändningsrätter, har det brittiska kungahuset valt det motsatta.

Här har vår kung mycket att lära av ett modernt sätt att förhålla sig till kommunikation.

Jag antar att det är ett hårt tryck på det brittiska kungahuset just nu. Alla vill ha mer detaljer, fler bilder och ny uppdaterad information inför bröllopet. De brittiska tabloiderna tävlar om vem som har bäst och snabbast bevakning av bröllopet. Hur hanterar det brittiska kungahuset den pressen? Gör de som det svenska kungahuset och begränsar informationen och väntar in i det sista med att ge alla detaljer? Gör de som det svenska kungahuset och ger sändningrätten till bröllopet till en TV-kanal och gör sig ovän med nyhetsbyråer i hela världen?

Nej, de gör precis tvärtom.

Det brittiska kungahuset har valt en helt öppen och transparent informationsgivning. På sajten http://www.officialroyalwedding2011.org/ finns allt man behöver för att bevaka bröllopet. Här finns listor över gästerna, var de kommer att sitta i kyrkan, vad man kommer att äta, intervjuer med prästen, kocken och alla tänkbara intressanta personer som är involverade i planeringen. Utöver detta ett rikligt bild- och filmmaterial.

Inte nog med det. De satsar på frekventa uppdateringar via blogg, Facebook och Twitter.

Varför gör det brittiska kungahuset det här? Det enkla svaret är att de beslutat sig för att ta initiativet över informationsgivningen och vara mer relevant och mer aktuell än tabloidtidningarna. Genom att hela tiden ligga steget före undviker de spekulationer och minskar risken att medierna gräver efter fakta som de sedan gör egna och felaktiva tolkningar av.

Steget från den pinsamma Youtube-filmen där kungen presenterade förlovningen och den tillrättalagda informationsgivningen kring bröllopet till det brittiska exemplet där de bygger hela sin kommunikaiton via sociala medier är enormt. Så ett tips på samtalsämne till kaffet efter middagen, ers Majestät, är att få lite tips av dina kollegor hur du ska göra inför nästa bröllop.

Fredrik Pallin, pr-konsult på Springtime.

FOTNOT:

Hovets informationschef Bertil Ternet har erbjudits möjligheten att skriva en replik, men undanböjt:

"Jag kan inte gå i polemik om detaljer om det kungliga bröllopet i Sverige, började mitt arbete på Hovet först i januari. Däremot tror jag att Springtime inte har korrekt information avseende reglerade sändningsrättigheter till det brittiska bröllopet. Alla fototillfällen är noggrant reglerade av det brittiska Kungahuset.

För övrigt har jag träffat ett antal internationella journalister som har talat mycket positivt om hur väl mottagna de blev i Stockholm i samband med bröllopet förra året", skriver han i ett mejl till dagensmedia.se.


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.