Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

Kristallen – ett party för digitaliseringens vinnare

Publicerad: 27 Augusti 2009, 11:47
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:16

Dagens Medias chefredaktör Fredrik Svedjetun om en förutsägbar tävling.


Jag hittar ett gammalt pressmeddelande från den 23 februari 2006.

Avsändare är regeringen och den dåvarande kulturministern Leif Pagrotsky, och budskapet är att 13 fri-tv-kanaler har fått nya sändningstillstånd i det digitala marknätet.

När jag ögnar igenom listan kan jag konstatera att minst fyra av de 13 kanalerna – TV7, The Voice, Gotlandskanalen och Kanal Lokal – är skrotade idag.

En av kanalerna, ByTV Jämtland, har jag aldrig mer hört talas om, vilket borde innebära att den inte finns eller har fått en ytterst begränsad genomslagskraft, precis som en annan kanal på listan, Axess TV, som trots sina drygt tre år på nacken aldrig har lyckats vinna vare sig publik eller annonsörer.

De sju kanaler på Pagrotskys lista som har överlevt har en sak gemensamt – de tillhör SVT, TV4 och MTG (SVT1, SVT2, SVT24, Barnkanalen, Kunskapskanalen, TV4 och TV6).

Snacket i samband med nedsläckningen av det analoga marknätet var att de stora tv-jättarnas dominans skulle brytas. Fler aktörer skulle kunna kliva in på marknaden, och nya hungriga nischkanaler skulle tugga i sig av storkanalernas tittarandelar.

En titt på de fem största kanalernas utveckling ger sken av att profetian slog in.

SVT1 och SVT2 har sedan 2005 rasat från en tittartidsandel på 38,7 procent, till en andel på 28,8 procent under 2009. TV4 har backat från 23,2 till 19,5 procent, TV3 från 10,4 till 7,8 procent, och Kanal 5 från 9,1 till 7,1 procent.

Tillsammans har de så kallade ”big five” alltså tappat över 20 procent  – från en andel på 81,4 till 63,2.

Bilden blir dock en helt annan om man ser till SVT:s, TV4:s, Kanal 5:s och MTG:s utveckling som kanalhus.

Samtliga utom SVT – som på grund av SVT2:s kollaps har backat från 39,8 till 33,2 procent – har stärkt sitt grepp om tittarna. Idag samlar de fyra tv-jättarna, exklusive premium-tv som till exempel Canal Plus, 85,5 procent av allt tv-tittande, att jämföra med 87,2 procent när nedsläckningen av det analoga marknätet påbörjades 2005.

Och de ynka 1,7 procentenheter som har försvunnit från tv-jättarna har gått till två av världens största tv-bolag – Viacom (MTV, Comedy Central och Nickelodeon) och Discovery.

Det råder alltså en total avsaknad av starka utmanare, och det förhållandet blir aldrig så uppenbart som på SVT:s, TV4:s, Prosiebens och MTG:s televiserade personalfest "Kristallen”, som äger rum i kväll.

Samma gamla tv-chefer kindpussas med varandra, och samma gamla program och tv-stjärnor står på nomineringslistorna. Alla som inte tillhör de fyras gäng stängs ute.

Jag tippar att ”På Spåret” utses till årets program i år, om inte fjolårsvinnaren ”Let’s dance”kammar hem priset den här gången också.

Hur kul känns det?

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.