Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

lördag08.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

”Kräver respekt och juste sätt”

Publicerad: 23 juni 2009, 12:22
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:19

Sociala medier väntas få sitt stora genombrott politiskt i nästa valrörelse. En fantastisk möjlighet till dialog – men som också ställer nya och tuffa krav på både politiker och medborgare. Det skriver Fredrik Westman och Mattias Tönnheim från Samurai PR.


Sociala medier erbjuder en rad fantastiska verktyg för medborgare att interagera och samtala med företag, kommuner, landsting, regioner och politiker. Och vice versa. Vi är övertygade om att de sociala mediernas stora genombrott i svensk politik kommer i nästa valrörelse. De kommer att vitalisera det politiska samtalet.

För de politiska partierna är sociala medier, om de hanteras rätt, utmärkta instrument för att samtala med väljare. Och alla vet att det politiska intresset är stort bland exempelvis yngre, men att de politiska partierna trots detta har svårt att få till stånd en dialog med ungdomar. Sociala medier erbjuder alltså fantastiska möjligheter om de används förnuftigt och smart.

Men samtidigt möts vi av skeptiska politiker. De lyfter fram risken att sociala medier missbrukas av politiska motståndare. Frågan är hur partierna tänker stävja missbruk och förhindra att ”sympatisörer” stör motståndarpartiernas samtal med väljare.

 

Sociala medier innebär att med teknologins hjälp skapa interaktion och samtal mellan människor. I kombination med den transparens som de sociala medierna karaktäriseras av, kan många lyssna, betrakta och samtala samtidigt. Just transparensen och öppenheten är principiellt viktig, inte minst ur ett politiskt och demokratiskt perspektiv. Samtidigt är möjligheterna till anonymitet stora. Sammantaget kräver dessa faktorer respekt och ett juste förhållningssätt gentemot varandra, inte bara i fullmäktigesalar, i riksdagen och på torgmöten.

Partierna har stora möjligheter att upprätta kontakt med väljare, samtala, argumentera och lyssna av med hjälp av texter, kommentarer, filmer och bilder på exempelvis bloggar, communities, mikrobloggar, sociala nätverk, ”interest networks” och användarstyrda forum. En del av valrörelsen kommer att förflyttas till dessa och andra sociala medier, vilket kommer att vitalisera demokratin. Avståndet mellan väljare och valda kan minska, helt enkelt. Men det behövs överenskommelser mellan partierna, bland annat definitionen av skillnaden mellan å ena sidan forum för debatt med motståndare och å andra sidan forum för samtal med väljare.

 

En liknelse kan göras med ett helt vanligt torgmöte. Vad skulle du som politiskt aktiv tycka, om du i ett samtal med en medborgare plötsligt blir avbruten av att en politisk motståndare börjar störa samtalet? Är det juste? Men visst är det ok att din politiska motståndare bryter in om ni avtalat om en politisk debatt på torget?

Dessvärre finns det en risk för att avståndet mellan väljare och valda ökar ytterligare om inte den sociala kommunikationen i de digitala medierna hanteras korrekt. Och misstron kan lätt växa om de sociala medierna används till smutskastning eller om anonyma ”sympatisörer” stör dialoger. Några viktiga frågor som partierna måste ta ställning till är: Var går gränsen mellan å ena sidan ett samtal mellan politiker och väljare och å andra sidan debatt mellan politiker? Var ska partier och politiker få samtala med väljare utan inblandning från politiska motståndare?

 

Vårt råd till partierna är för det första att besvara frågan om gränsdragningen mellan samtal och debatt. För det andra bör partierna göra en överenskommelse om att inte störa motståndarpartiernas samtal med väljare. För det tredje bör partierna enas om vilka forum som därmed lämpar sig för debatter mellan politiker. För det fjärde bör ni enas om vad som skall ske med dem som på ett ojuste sätt stör samtal mellan politiker och medborgare.

Fredrik Westman Mattias Tönnheim

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.