Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Debatt

”Krafterna som vill begränsa yttrandefriheten lever och frodas”

Publicerad: 7 Februari 2013, 09:02
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:56

Diskussionen om reklamens avskaffande i offentligheten har på senare tid framförts av Grön ungdom och S-tidskriften Libertas. Politiska krafter som vill begränsa yttrandefriheten för svenskt näringsliv lever och frodas. Sveriges Annonsörers vd Anders Ericson vill här reda ut begreppen för att sansa debatten.


Ämnen i artikeln:

MiljöpartietSveriges AnnonsörerSocialdemokraterna

När vissa politiker uttalar sig i näringslivsfrågor blir resultatet alltför ofta mer politik än näringsliv. Något som kanske inte är så konstigt då det är där de har sina referensramar. Samtidigt är det djupt oroande att det knappast går att föra en offentlig debatt om närings­livets villkor baserad på realistiska fakta och förutsättningar. Det gäller uppenbarligen både i stort och i smått.

Som ett exempel på det senare svarade jag nyligen på ett inlägg på DN:s debattsida skriven av tre företrädare för Grön ungdom. De tre ville totalförbjuda reklam i Stockholms kollektivtrafik eftersom den, som de uttryckte det, genererar ”onödig konsumtion” och ”osunda värderingar”. Jag angav fem konkreta skäl till varför reklam i tunnelbanor och på bussar borde vara en självklar del av en fri och värdeskapande marknadsekonomi (se här).

Detta i sin tur resulterade i ytterligare utläggningar från Grön ungdom där de argumenterade om allt från ett hållbart samhälle till tonåringars anorexia, starkt påhejade av tidskriften Libertas. Hållbarhet och ungas psykiska ohälsa är oerhört viktiga frågor, men ligger här utanför ämnet.

Låt oss därför komma överens om att diskutera en sak i taget och detta på ett någorlunda ärligt och sakligt sätt. De flesta människor vill ha ett öppet samhälle, där vi som bor här får köpa i stort sett vad vi vill – i alla fall så länge det inte är förbjudet. Vi vill ha så bra produkter och så stor valfrihet som möjligt, och till bra priser. Likaså behövs ett välmående näringsliv som skapar arbetstillfällen för en växande befolkning. Allt detta förutsätter en öppen kommunikation mellan företag och konsumenter samt fri konkurrens.

De som vill totalförbjuda fler produkter, som de personligen anser är skadliga för dem själva eller andra, bör ta upp den frågan i riksdagen. De som hävdar att företag kan växa och utvecklas utan att kommunicera fritt med sina kunder ombeds härmed att, enkelt och tydligt, förklara hur detta ska gå till. De som vill ha ett helt annat samhälle, med mindre utrymme för individens valfrihet får helt enkelt söka stöd för detta i allmänna val.

Den som tycker att viss reklam är oetisk är välkommen att anmäla detta till Reklamombudsmannen (RO), en stiftelse som vi har tagit initiativet till för att allmänhet och organisationer på ett enkelt och effektivt sätt ska kunna anmäla reklam som man anser brister i god marknadsföringsetik.

Visst finns det fortfarande dålig reklam, men den har bevisligen blivit mindre vanlig. Detta är i hög grad ett resultat av RO:s ihärdiga ansträngningar.

Anders Ericson,

vd Sveriges Annonsörer


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.