Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag23.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

"Konsten att välja tandkräm - och reklambyrå"

Publicerad: 26 Februari 2009, 08:28
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:30

<b>GÄSTKRÖNIKA.</b> Att välja tandkräm kan vara knepigt. Ändå är det ingenting mot de knepigheter som reklamköparen som ska till att välja reklambyrå står inför. Men låt oss börja med tandkrämen, skriver Erik Ljung, copy på Id Kommunikaton.


När man står där i butiken får man ganska snabbt en bild av vad som skiljer de olika alternativen från varandra.

En av tandkrämerna gör så att man får vitare tänder, en annan ser till så att man slipper plack och en tredje smakar granbarr. Du väljer tandkrämen med egenskaperna som du upplever som viktigast, och någonstans i bakhuvudet har du kanske dessutom en idé om vilken av tandkrämstillverkarna som känns mest förtroendeingivande. Eller så väljer du helt enkelt den tub som råkar vara billigast.

Några timmar senare står du och gnolar framför badrumsspegeln och tänker att okej, det här känns ju fräscht, men egentligen ganska så likt hur det kändes med den förra tandkrämen. Och det är då du får den småknäppa idén att lusläsa tandkrämens innehållsdeklaration och jämföra den mot den på den gamla, tömda förpackningen, som du plockar upp ur toapapperskorgen.

Det visar sig att de två tandkrämerna innehåller nästan exakt samma ingredienser, trots att de påstod sig vara bra för helt olika saker och att den ena var tio kronor dyrare. Olika budskap, samma innehåll, helt enkelt. Smått fascinerande, eller hur?

Men det mest fascinerande är att det är ungefär så här det ligger till också med reklambyråer, och det var ju det vi skulle komma till ja - fast precis tvärtom.

Det märkliga med oss reklambyråer är nämligen att vi alla påstår att vi är bäst på samma saker. (Nej, inte ens byrån som undertecknad jobbar på har klarat sig undan det här alla gånger). "Bygger varumärken", "kanaloberoende", "kreativa lösningar" och "utifrån ditt företags behov" är några av de vanligaste formuleringarna kring varför du ska välja den ena byrån framför den andra. Och så långt hade väl allt varit frid och fröjd, om det inte vore för att detta egentligen är väldigt långt från sanningen.

För sanningen är den att skillnaderna mellan olika byråer, i verkligheten alltså, är betydligt större än vad man kan tro när man läser hur de själva beskriver sig. Här råder alltså det motsatta förhållandet jämfört med tandkrämerna: samma budskap, olika innehåll.

Men hur kan nu detta komma sig?

Jo, det hänger så klart ihop med att byråerna består av människorna som jobbar på dem, och egentligen inte så mycket mer än så. Därför blir det ganska naturligt att de olika byråerna faktiskt är ganska olika. Precis som ju vi människor lyckligtvis också är.

En reklambyrå består helt enkelt av medarbetarnas samlade erfarenheter, talanger och kompetenser, liksom byråns förmåga att få de här människorna att samverka på ett optimalt sätt. Och i slutändan är det detta, och bara detta, som vi har att erbjuda våra kunder.

Och precis som vi alla har rätt att förvänta oss den där uppfriskande känslan (och förhoppningsvis någon form av karieshämmande effekt) av tandkrämen vi köper, så har reklamköparen rätt att förvänta sig att reklampengarna faktiskt resulterar i framgång - i form av ökad kännedom, försäljning, eller vad det nu är som är målet med reklamen.

Glöm aldrig det. Oavsett på vilken sida av byråsamarbetet du sitter.

Erik Ljung

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.