Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag26.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

"Kommunikatörer är vi allihopa"

Publicerad: 19 Februari 2009, 13:50
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:21

<b>REPLIK.</b> Andreas Morne, vd på reklambyrån Abby Norm, svarar Margaretha Sjöberg, som tidigare idag gick till angrepp på Reklamförbundets nye vd Björn Rietz.


Margaretha Sjöberg - med anledning av ditt öppna brev till Reklamförbundets nye vd Björn Rietz avseende hans programförklaring och användning av begreppet kommunikatör.

Efter att ha läst ditt inlägg både en, två och tre gånger kan jag inte göra någon annan tolkning än att du uppenbarligen känner att den disciplin inom kommunikationsspektrat som du representerar på något sätt hotas av Björn Rietz programförklaring.

Nu känner jag inte Björn personligen men jag har svårt att tro att syftet med hans vision är att föra två olika kommunikationsdiscipliner längre ifrån varandra eller att gå i polemik med en närliggande intressegrupp. Snarare tvärtom. Jag tror helt enkelt att Björn vill lyfta vikten av kommunikation på våra gemensamma kunders agenda.

Jag tror uppriktigt inte heller att det från Björns sida handlar om en kommunikationsinvesteringsfråga. Det i sig, är en helt annan sak som förtjänar en egen arena och diskussion.

Naturligtvis är det så att behoven skiljer sig åt mellan olika företag och branscher. För vissa är reklam oerhört viktigt och för andra mindre viktigt, till förmån för andra kommunikationsdiscipliner, exempelvis information/Public Relations. Så har det varit i alla tider och lär vara även framöver.

Ett företags kommunikativa utmaningar löses ju som bekant inte av en enda specialistkompetens utan kraften sitter i mixen. En gång i tiden när jag jobbade som medierådgivare så fick jag lära mig grundregeln att "två medier är bättre än ett medium". Och samma regel gäller förmodligen även för olika kommunikationsdiscipliner och kommunikationskonsulter. En fördel och förutsättning är dock att disciplinerna arbetar tillsammans mot ett gemensamt mål. Det tycker jag är ett viktigare fokusområde 2009 än att diskutera innebörden av begreppet kommunikatör.

Du skriver också i ditt öppna brev att det kan vara "förvirrande för uppdragsgivaren" att reklamare kallar sig kommunikatörer och kommunikationskonsulter. Jag tror inte att det är något problem eller risk för förvirring då kommunikationsköparna 2009 är så pass kunniga och erfarna att de kan skilja på förväntad leverans från olika kommunikationsdiscipliner och kommunikationskonsulter.

Så Margaretha. Låt våra branscher tillsammans uträtta stordåd och ge våra uppdragsgivare affärsnytta. Och vi bör absolut blanda ihop begreppen. Det vinner både vi och uppdragsgivarna på.

För kommunikatörer är vi väl allihopa?

Med vänlig hälsning,

Andreas Morne vd Abby Norm

Andreas Morne

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.