Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag01.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

"Killtidningarna förtjänar en utskällning"

Publicerad: 25 April 2008, 10:34
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:30

<b>KRÖNIKA</b> Det är synd om tjejtidningsläsare, misshandlade som de är av en retuscherad perfektion som vanliga dödliga bara kan drömma om, eller sträva efter med hjälp av sellerisvält och kreditkortschock.


Någon gång per år tar debatten fart, att tjejtidningar som Vecko-Revyn programmerar målgruppen att bry sig om nästa it-väska men inte att vara nöjd med den hon är och hur hon ser ut. Vad har vi missat?

En rätt avgörande detalj för att komma vidare i en fråga som handlar om fabricerade ideal och behov. Just det: Killtidningar.

För kan tjejtidningar skada, borde de ha potential att göra detsamma. Ska tjejtidningar ha ansvar att sprida ett positivt och stärkande budskap, borde killtidningar underställas samma krav.

Därför ägnade jag min helg åt fostras till man av trion Slitz, Moore och Café. Senaste numren, totalt 476 sidor. En upplevelse som jag skulle sortera in någonstans mellan tarvlig och beklämmande. Eller är jag torr för att vinjetter - "månadens kjoltyg" - och bröstmetaforer - "vårt västra grannlands finaste fjälltoppar" - går mig förbi? Kanske är jag blind för humorn i att låta Linda, 19 år, svara "turbulisera" på vad en turbo är?

Moore och Slitz exponerar seminäcka utvik på sina omslag, Café en påklädd göteborgare. Annat går igen. Som allt det där en man ska gilla. Tidens tecken är mesighet, skriver Moores chefredaktör Miguel Guerredo.

"Att vara en vanlig kille som gillar sport, tv-spel, prylar och snygga brudar är inte särskilt lätt i en sån värld. Det tycker vi är helt åt helvete fel. Vi är ju såna killar. Det är just därför vi gör den här tidningen."

Fyra ämnen som tidningarna har gemensamt, även om de gör utflykter åt olika håll. Slitz levererar till exempel kulturbevakning: "Förresten, tänker ni också på Ane Brun som ett porrskådisnamn i en vuxenfilm av det grövre slaget, eller är det bara jag?"

Jag lär mig att jag - som man - förväntas vilja ha allsvenskan, historia (läs: krig), motor, kampsport, poker, mode, beach 2008, porrannonser, gadgets, naken hud och initierade tips om de kuttersmycken som visar upp den.

Några nyvunna kunskaper är att "kvinnor ser på män som på klänningar" och "på ett undermedvetet plan utgår från att du eventuellt kommer att vara hennes barns beskyddare en vacker dag".

Moore och Slitz ser även till att ge sina läsare svar, via en porraktris respektive en tjejpanel.

"Hur bygger jag upp ett jättesprut som i filmerna?" undrar Prickskytten.

"Hur ska jag bära mig åt för att få tillträde till currykrysset?" vill Björne veta.

Café är mer sofistikerad, men bakom den metrosexuellt groomade fasaden dunkar ett fantasilöst killtidningshjärta. När man klämmer ned Alex Schulman bland 16 trånande kvinnor i kroppsstrumpor är det den ängsligaste heterobekräftelse jag noterat sedan jag firade valborg på Mariestads stadshotell (att tidningen har ett småqueert ögonblick genom att låta honom bära pumps förmår inte ändra sakernas tillstånd). Café frågar inte alla intervjuade utan penis vad de tycker om doggystyle. Men kvinnobilden - och mansbilden - har inte mer fräschör än att fokus i uppslagen med Malin Åkerman hamnar någon helt annanstans än på Hollywood.

Killtidningar är lindrigare än tjejtidningar… Skulle inte tro det. De kommer undan för lätt. För konsumtionsivern är hysterisk (nej, det är inte ett högre begär att tråna efter en bil värd 500.000 kronor än efter en väska värd 5 000), likaså den förnedrande objektifieringen och de krympta könsrollerna - speciellt hos syrefattiga Moore och Slitz.

"Så plocka fram en öl ur kylen, dra på en bra platta, lägg dig i soffan och åk en sväng med oss. Du har förtjänat det", skriver Moore-Guerrero.

Tack, men nej tack.

Jag åker ingenstans med någon vars reaktion inför "porr på hjul" är att "styvna en smula", och som stolt sätter ett debilt likhetstecken mellan att vara man och värsta sortens lumparmentalitet.

Andreas Gustavsson är redaktör på ETC.

Andreas Gustavsson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.