Debatt
Karl Lindberg: "Därför överklagar Google EU:s dom"
Publicerad: 12 september 2017, 09:54
Uppdaterad: 12 september 2017, 09:56
KOMMENTAR. Googles överklagan skapar en osäkerhet för konkurrenterna, menar sökexperten Karl Lindberg,
Ämnen i artikeln:
GoogleAd Words är Googles största kassako och med tanke på hur e-handeln växer och att Google Shopping varit en sån stor framgång skall det mycket till för att Google frivilligt kommer gå med på att ändra hur Shopping-resultaten visas. Google Shopping är det största som har hänt Ad Words för e-handel de senaste 5 åren.
Dåvarande Google-vd:n Eric Schmidt nämnde i ett tal i Berlin 2014 inte Bing utan Amazon som Googles största konkurrent på sökmarknaden. Google Shopping har sen dess fått allt större utrymme i kommersiella sökresultat och är en nyckeldel för att Google skall hävda sig mot företag som Amazon. Snabbt och tydligt visas pris, bild, tillgänglighet på produkter direkt i sökresultaten och den potentiella köparen slussas direkt till individuell produktsida där det direkt går att slutföra köpet.
I sitt försvar till EU i juni i år nämnde Google återigen Amazon och E-Bay som konkurrenter och genom att nu överklaga så kommer processen troligtvis återigen dra ut flera år. Google måste dock trots överklagan senast den 28:e september genomföra en del förändringar i hur Google Shopping visas och Google har redan skickat in ett första utkast hur det skall gå till.
Google kommer inte vilja göra Shopping långsammare genom att trafik skall drivas till tredjepartssajt och därifrån görs själva köpet. Nyckeln till Google Shopping är att det skall uppfattas som det bästa sättet att snabbt och smidigt hitta rätt produkt till bäst pris.
Överklagan är negativ för Googles konkurrenter inom prisjämförelse eftersom det skapar en osäkerhet om vilka spelregler som kommer att gälla för dem framöver. Google kommer fortsätta kunna tjäna pengar via Google Shopping och tävla vidare mot Amazon och E-Bay.
Det blir mycket intressant att se vilka förändringar som görs och om Google lyckas hitta ett sätt att visa sig samarbetsvillig mot EU:s krav utan att försämra användarupplevelsen.
Karl LindbergDelägare Ad Relevance