Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Debatt

”Kanske har vi misslyckats?”

Publicerad: 1 September 2010, 11:52
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:40

Dagens Medias riksdagsenkät om reklam visade på utbredd okunskap bland landets folkvalda. Både Sveriges Annonsörer och Komm är självkritiska. "Vi kan förbättra vår retorik", skriver de.


Ämnen i artikeln:

Sveriges kommunikationsbyråerSveriges AnnonsörerJessica BjurströmKommAnders Ericson

I förra numret av Dagens Media kunde vi läsa att närmare en av fyra av våra riksdagsledamöter inte ser någon som helst samhällsekonomisk nytta med reklam. För oss som dagligen jobbar med reklam- och mediefrågor känns det ju onekligen trist att så många av våra folkvalda sannolikt hellre skulle se att vi i våra dagliga gärningar ägnade oss åt något helt annat.

För den som löpande har kontakt med våra folkvalda, i riksdag såväl som i kommuner, kommer dock detta resultat inte direkt som en överraskning. I en tidigare undersökning, beställd av Sveriges Annonsörer, svarade till exempel 21 procent av de tillfrågade riksdagsledamöterna att det första ord de kom att tänka på när de hörde ordet ”reklam” var påverkan/manipulation.

Påverkan behöver naturligtvis inte vara negativt, men när ordet manipulation är en dominant förnimmelse av reklam blir vi oroade. Ord som försäljning,information, upplysning och marknadsföring kom till exempel betydligt längre ner i listan över de spontant associerade orden.

Och kanske är det som så att vi som arbetar med att hålla kommunikationsbranschens fana högt, genom att belysa alla positiva egenskaper reklam skapar, helt enkelt har misslyckats med vårt uppdrag?

Menhur det nu än ligger till med den frågan så framgår det med all önskvärd tydlighet av Dagens Medias rundfrågning bland de politiska partierna att okunskapen och reklamkritiken är tydligt ideologisk.  Är man för begränsningar, ytterligare lagar, statlig styrning är man också mer kritisk till marknadsliberalism och reklam.

Dessvärre är det ju inte bara en del av våra politiker som säger sig ha en kritisk inställning till reklam. Det finns många andra i vårt samhälle som säger att de har en negativ inställning till reklam.

Resultatet från tidigare nämnda undersökning visar en tendens till att politikerna är något mer negativa till reklam än vad allmänheten är. Men tittar man på den övergripande attityden till reklam så finns inga större skillnader mellan politiker och allmänhet. Så Dagens Medias kartläggning gällande våra riksdagspolitiker avspeglar förmodligen resten av de människor som bebor vårt land och hur de förhåller sig till fenomenet reklam. (Vi vet genom tidigare undersökningar att svenskar är mer kritiska till reklam än många andra invånare i Europa och övriga världen. I till exempel England är färre negativa till reklam än i Sverige. Detta trots att engelsmän utsätts för fler kommersiella budskap än vi svenskar.)

En fråga som vore intressant att ställa till alla reklamkritiska politiker nu i valtider är varför deras partier över huvud taget ägnar sig åt reklam.

Tror man att den kan fylla en meningsfull verkan eller är det bara något som deras partisekreterare har hittat på? Eller kan det vara som så att de inte anser att det är reklam de ägnar sig åt. Att deras ideologiska budskap står långt över det som alla vi andra ägnar oss åt?

Det finns sannolikt både politiker och allmänhet som ideologiskt trånar efter ett reklamfritt samhälle.  Och kanske kan vi inte vända alla motståndarna. Men vi kan sikta mot en djupare förståelse. Förbättra vår retorik så att våra folkvalda får en djupare kunskap om vår bransch. En kunskap som börjar i att förklara att marknadsföring är en strategi för att skapa positiva säljresultat som i förlängningen skapar jobb på svenska arbetsplatser. Och när vi gjort det så ska vi göra det igen och igen.

För vi tror på människans sunda förnuft.  Vi tror på att de flesta förstår att god kommunikation som hjälper företagen att sälja sina produkter inte bara är bra för företagen utan också för svensk arbetsmarknad.

Anders Ericson

vd Sveriges Annonsörer

Jessica Bjurström

vd Sveriges Kommunikationsbyråer

Läs mer om Dagens Medias undersökning i DM Plus.


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.