Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag14.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

"Journalistikens död vida överskattad"

Publicerad: 13 Augusti 2013, 10:48
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:38

DEBATT. Det är knappast orimligt att tro att den korta, snabba bevakningen av händelsenyheter på sikt kommer att trängas ut av de sociala flödena på Facebook eller Twitter, skriver Catarina Wigén, vd på kommunikationsbyrån Axicom.


I förra veckans uppmärksammade DN-krönika målar Johan Croneman upp en dystopisk bild av framtidens journalistik. ” Ingen betalar för journalistik som tar mer än en dag eller två att producera”, menar han.

En sakta och plågsam död för traditionell journalistik är väl knappast ett framtidsscenario som någon önskar sig. Men det är att dra dystopin för långt att påstå att journalistikens roll som samhällsbevakare och kunskapskälla för medborgarna är på utdöende – däremot är det definitivt så att den är i en period av omvandling, betingad av nya läs- och konsumtionsvanor, den digitala livsstilen och de sociala medierna.

Och som i alla nya evolutionsfaser är processen ofta smärtsam men leder i slutändan i allmänhet fram till något bättre.

Det är knappast orimligt att tro att den korta, snabba bevakningen av händelsenyheter på sikt kommer att trängas ut av de sociala flödena på Facebook eller Twitter – en medborgarjournalistik med miljoner avsändare.

Att vi som konsumerar nyheter i allt större utsträckning gör det valet är uppenbart från många av de senaste årens större nyhetshändelser – som den arabiska våren eller bombdådet vid Boston Marathon.

Det är den moderna motsvarigheten till tryckpressens uppkomst – och kommer att kräva en hel del självinsikt och ansvar hos läsarna / medpublicisterna innan kanalen mognar och de oseriösa rösterna hamnar i bakgrunden. Och det kommer alltid att finnas ett behov av professionella röster vid den typen av händelser – men för mediahusen kommer det i allt större utsträckning att bli en birollssyssla.

Vad blir då journalistikens roll i en värld där all information finns tillgängligt ett knapptryck bort, för alla. Det logiska är att tro att det blir just det som Johan Croneman efterlyser – att bland all denna information hitta det som är värt att berätta. Sätta in det i en kontext, fördjupa, förklara och förädla. Skapa Big News av Big Data – för det är ju det det handlar om, att paketera stora mängder information för bästa nyttomaximering.

En del av svaret finns förstås i ny teknologi och möjlighet för konsumenten att själv styra sina nyhetsflöden. Men de stora möjligheterna finns i journalistik som kan dra nytta av skråets kunskaper och möjligheter i kombination med de möjligheter som finns i tekniken.

Datajournalistiken har redan börjat formaliseras i satsningar som exempelvis SVT Pejl, och det är förstås bara början.

Ett exempel i tryckt version är The Economist, en tidning som ökat sin vinst de senaste fem åren samtidigt som prenumerationsintäkterna i förhållande till annonsintäkterna nästan är de dubbla. Pengarna kommer alltså huvudsakligen från människor som är villiga att betala för kvalitativ information, snarare än från annonsintäkter.

Ett annat tecken i tiden är Amazon-grundaren Jeff Bezos förvärv av Washington Post. Alla inväntar med spänning hans Magna Carta, avsikten med köpet. Många hoppas kanske att de häri kan finna framtidsmodellen, det framgångsrecept som ska rädda journalistiken från dess möjliga fall.

De flesta rösterna i debatten menar att Bezos förmåga att sälja kors och tvärs kommer att vara den springande punkten för denna framgång. Men skulle inte fortsatt fokus på maximering av annonsintäkterna vara att göra mer av samma, att fortsätta försätta sig i beroendeställning av annonsörer för sin överlevnad?

Kan det istället vara så att Bezos faktiskt insett vikten och värdet av behandlad, kvalitativ information? Kan det vara så att hans modell snarare kommer att bygga på att paketera och leverera innehåll som man är villig att betala för, och där annonsintäkterna blir sekundära?

Vem vet. Det enda jag vet är att jag längtar till en värld där teknologi och information är så pass samspelta att jag får exakt de nyheter och analyser just jag är intresserad av och slipper det ständiga nyhetsfisket som alltjämt handlar om att fånga in en och annan lax men fullkomligt överösas av braxar.

Catarina Wigén

Vd Axicom

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.