Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

"Journalister älskar den nya journalistrollen"

Publicerad: 22 Mars 2012, 05:18
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:28

I mediedebatten får man ofta bilden att journalistik och medborgarjournalistik på något sätt skulle innebära en motsättning. Det är helt fel. Det visar vår årliga attitydundersökning bland journalister och kommunikatörer, som publiceras idag, skriver Cisions marknadsdirektör Alexander Mason.


Att journalister skulle vara emot sociala medier, eller internet i allmänhet, är en nidbild som spridits länge. Visserligen finns det exempel på hur journalister uttrycker sig nedlåtande om bloggare eller att vem som helst minsann kan sprida vad som helst. Men vår undersökning visar att de åsikterna verkligen är ett undantag.

Håll i er så kommer siffrorna som förklarar varför jag har rätt: 63 procent av de tillfrågade journalisterna i undersökningen anser att medborgarjournalistik och sociala medier påverkar journalistiken positivt. Endast 19 procent anser att påverkan är negativ medan 18 procent ansera att det inte ha någon speciell påverkan.

87 procent anser att det är bra att läsarna bidrar mer, 86 procent att det är bra att delta i diskussioner med läsarna, 84 procent att det är bra att vara öppen med arbetsmetoder. Den enda komponent som brukar sammankopplas med den nya journalistrollen där fler journalister är negativa än positiva är att journalistens person lyfts fram mer.

Hur kommer det sig då att det finns en så stark bild, kanske främst bland vissa sociala medier-vurmare, att journalister i “gammelmedia” skulle motsätta sig en utveckling med mer läsarengagemang, öppnare arbetsmetoder och att fler än journalister har möjlighet att publicera sig och nå ut?

Förmodligen beror det på att många sammanblandar journalister och medieföretag. Men det är lika fatalt som att inte hålla reda på vad det är för skillnad mellan en annons och en artikel.

För journalister innebär sociala medier och medborgarjournalistik bara en förlängning av vad de redan tror på. För medieföretag kan samma utveckling däremot innebära förlust och tidningsdöd. Journalisternas samhörighet finns dock framförallt med läsarna och inte med det medieföretag som föder dem.

Vi på Cision har genomfört den här undersökningen för att hjälpa våra kunder, som består av Sveriges kommunikationsproffs, att ytterligare förstå journalistikens villkor och för att själva bättre förstå vart medierna är på väg. Den viktigaste slutsatsen i år är att journalistik och medborgarjournalistik går hand i hand. Och att bloggarens största fan är en journalist.

Alexander Mason

Försäljnings- och marknadsdirektör Cision

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.