Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag17.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

Johan Rönn: "Ska SCA betala Martin-Löfs krishantering och personliga varumärkesarbete?"

Publicerad: 10 Februari 2015, 11:56
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:14

REPLIK. Johan Rönn, partner på Angselius Rönn, anser att SCA bör utreda möjligheten att utkräva skadestånd från den tidigare ordföranden Sverker Martin-Löf.


Ämnen i artikeln:

SCA

Jag delar absolut inte Mikael Zilléns och Westanders uppfattning att Sverker Martin-Löf fått dåliga råd av sina pr-konsulter och jag tror inte heller att han inte lyssnat på dem. Tvärtom. Och det är precis det som är problemet.

Kommunikationshaveriet i SCA kan nämligen inte skyllas på bolagets kommunikationsavdelning. De är proffs och jobbar hela dagarna med att bygga SCA:s varumärke mot alla viktiga målgrupper. Men Martin-Löf har ju uppenbarligen gått förbi kommunikationsavdelningen för att få ”bättre råd” än vad SCA:s egna kommunikationsexperter kan erbjuda.

De råd han då får från dessa externa experter är dock mycket mer knutna till Martin-Löfs varumärke och karriär, samt hans uppdrag för andra bolag i Industrivärden, än till SCA:s varumärke.

För att uttrycka det rakt på sak och utan omskrivningar: Martin-Löfs rådgivare arbetar mer för att rädda hans eget skinn än SCA:s varumärke.

Fair enough. Det är förståeligt. Det är till och med rimligt att man söker professionell hjälp för att få råd om detta.

Men vem ska då plocka upp fakturan?

Det är en fråga som jag tycker vore intressant för SCA:s aktieägare att ta upp på årets stämma. Ska SCA betala Martin-Löfs krishantering och personliga varumärkesarbete? Jag tycker inte det.

Tvärtom kanske man skulle utreda möjligheten att utkräva skadestånd.

Johan Rönn, partner Angselius Rönn

LÄS ÄVEN:

Ämnen i artikeln:

SCA

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.