Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Just nu kan du uppleva tekniska problem på dagensmedia.se. Vi jobbar för fullt med att åtgärda dessa!

Debatt

Johan Rönn: "Är Westander en pr-byrå?"

Publicerad: 11 Juni 2015, 07:34
Uppdaterad: 6 December 2015, 11:58

REPLIK. Johan Rönn skruvar upp tonen i debatten med Patrik Westander och Frida Blom.


Ämnen i artikeln:

Angselius RönnWestander

Westander är något så ovanligt som en pr-byrå som inte vill vara en pr-byrå. Istället vill man vara en myndighet, eller en gräsrotsrörelse, eller en branschorganisation, eller en visselblåsare, eller något annat. Man verkar inte vilja stå för att man är just en pr-byrå. Man verkar rent av skämmas för att man är en pr-byrå.

Varför i helvete då?

En pr-byrås jobb är att för kunders räkning skapa förändring. Om kundens uppdrag kräver att man masserar politiker, samlar in data som man sedan analyserar och presenterar i rapporter, sätter upp möten, skriver debattartiklar eller motioner, väsnas i Almedalen, skickar ut pressreleaser, skapar virala kampanjer eller vad som nu kan krävas för att knuffa kundens varumärke en liten bit åt rätt håll – varför ska vi hymla med det? Det är ju precis det vi gör. Vi här på Angselius Rönn i alla fall, och också på alla andra pr-byråer som jag har insikt i.

Och detta är inte på något sätt problematiskt. Vi bryter inte mot några som helst lagar eller regelverk.

Westander missförstår (medvetet, tror jag) min artikel som att jag raljerar över Aftonbladets journalistik när de vill granska lobbyismen. Det gör jag inte alls, jag läser Aftonbladet varje dag med stor förtjusning och tycker att man överlag har hög kvalitet på sin journalistik. Däremot raljerar jag litet grand över Westanders naivitet, när man välkomnar Aftonbladets granskning för att man hoppas att den ska öka kunskapen om lobbying.

Que? Varför skulle Aftonbladet hålla en lobbyskola för svenska folket?

Vet inte Westander ett enda elementärt dugg om medielogik? Och som sagt – inget av det vi gör som lobbyister stridermot någon lag. Möjligen finns det utrymme för en diskussion om det är rimligt att man snabbt kan byta karriär, från politik till pr, eller varför lobbyism (som kostar mycket pengar) sällan hjälper svaga grupper.

Westanders öppna kundlistor är bara trams. Lobbyvärlden har inte blivit ett uns mer transparent för att Westander skryter om vilka man jobbar med. Jag tycker att det behövs ett register där politiker, media, myndigheter och andra som ofta har att göra med lobbyister kan kontrolla vilka uppdrag en viss lobbyist/byrå har. Det är rimligt och då kommer Angselius Rönn självfallet att registrera våra uppdragsgivare.

Johan Rönn,

partner Angselius Rönn

LÄS TIDIGARE INLÄGG I DEBATTEN:

 

 


Ämnen i artikeln:

Angselius RönnWestander

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev