Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag05.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

Johan Ploski: "Readly är en digital dagslända"

Publicerad: 27 November 2014, 07:59
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:21

REPLIK. Readlys vd Per Hellberg har en bra bit kvar till full insikt om vad som behöver göras, skriver Johan Ploski i en replik.


Readlys vd, Per Hellberg, skriver i ett svar på min debattartikel, att medias stora utmaning inte är bristen på efterfrågan, utan att hitta en fungerande betalmodell. Han har delvis rätt, men att kopiera Netflix eller Spotifys betalmodeller och sedan tro att man har löst mediakrisen visar att Per – och Bonnier – har en bra bit kvar till full insikt i vad som faktiskt behöver göras.

Istället för att stirra sig blind på betalmodeller borde man lyfta blicken mot dessa företags förmåga att konstant befinna sig i en pågående digital evolution. Om något är det denna förmåga man man borde försöka kopiera för att skapa förutsättningar att arbeta strategiskt och utveckla sina produkter. Den övergripande strategin lyser med sin frånvaro, och det är inget unikt för Bonnier. Aftonbladets egna framtidsrapport bekräftar de min bild när de konstaterar att "det inte finns en synlig strategi framåt" i verksamheten.

Readlys "all-you-can-eat"-buffémodell är i grunden ingen dålig idé, men om den enda rätten på menyn är pdf-versioner av tryckta pappersprodukter, är det inte särskilt djärvt att antaga att man kommer att vara försvunnen inom ett par år. Readly är en av många digitala dagsländor som riktar sig till en grupp användare som befinner sig i gränslandet mellan papper och digitalt. När dessa användare har konverterat fullt ut – och det kommer de att göra – har solen gått ner och Readly står utan läsare. Pers fokus de närmaste åren borde därför inte vara att leta efter betalmodeller, utan snarare att utveckla sin produkt.

Readly kommer självklart inte att kunna transformera dagstidnings- och magasinbranschen på egen hand, men med stöd och engagemang från övriga bonnierföretag är chanserna betydligt större. Bonniers utmaning nu är att skapa en plattform där de olika bolagen kan arbeta gemensamt för att skapa nya produkter och utveckla befintliga.

Bonnier har tack vare sina enorma resurser och kompetens unika förutsättningar för att lyckas, men det krävs att man växlar in på ett nytt spår och det snabbt, för just nu verkar hela Bonniers tågset vara på kollisionskurs med verkligheten.

Johan Ploski,

creative director och strateg på Yomaco

LÄS OCKSÅ:

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.