Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag05.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

Jenny Leeb hänger ut en hel yrkeskår

Publicerad: 5 April 2007, 07:23
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:30


Jenny Leebs artikel på sista sidan i förra numret av Dagens Media gjorde mig förundrad. Hur kan vi som projektledar-kollegor i branschen ha så otroligt olika uppfattningar om vår roll och om relationer? Tyvärr räcker inte tiden till att prata med alla mediesäljare som finns. Men att som projektledare på en mediebyrå hänga ut en hel yrkeskår i en debattartikel känns inte som rätt väg att gå&

Som projektledare på en mediebyrå är vi endast en av kuggarna i det stora hjulet. Hjulet kan exempelvis bestå av kunder, medier, konsulter, rådgivare specialister och produktionsledare. Allas våra roller är lite olika men vi har en sak gemensamt, vi är alla mer eller mindre, säljare. De av oss som har mest insikt i hur hjulet ska rulla så "smidigt" som möjligt har antagligen det roligaste och mest lönsamma jobbet. De av oss som vaknar på morgonen och längtar efter en ny dag full av utmaningar.

Personligen tänker jag emellanåt på vilket mod och vilken kraft det krävs av en säljare som börjar sin dag med att sätta ihop en ringlista på 30-40 potentiella kunder som måste kontaktas under dagen. Hälften av dem är "kalla samtal" det vill säga att ringa en person som du inte känner. Efter ditt tionde samtal har du lyckats nå tre personer som bemött dig på ett "lite" stressat sätt och meddelat att du får återkomma vid annan tidpunkt. Du hämtar en till kopp kaffe, laddar, sätter på dig ett stort leende för att återigen ta upp telefonjakten.

Som stressad projektledare ser jag en mediesäljares information som en oerhört uppskattad kort version av mediets fördelar. Är säljaren dessutom trevlig och respektfull innebär det att vi får informationen levererad på ett bra sätt. Eftersom vi jobbar i en bransch där de flesta relationer med medier är långsiktiga är en bra start viktig för att gemensamt enas om vad vi behöver för information samt när och hur den ska levereras.

Ett ömsesidigt förtroende ger chansen att diskutera case, nya kunder och erfarenheter från branschen. Ett samtal är ju alltid tvåsidigt, men jag har alltid möjlighet att styra in det på områden som är intressanta för mig.

En relation måste starta någonstans någon gång. En stor del av glädjen i arbetet baseras på goda relationer. Jag är övertygad om att goda relationer är grunden till alla framgångsrika projekt.

Christina Lentell är projektledare på Mediaedge Cia

Christina Lentell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.