Gå direkt till textinnehållet
SökKontaktAnnonsera
Prenumerera

Debatt

"Jakten på snabba cash hotar tillväxten"

Johan Wetterqvist, grundare, och Stefan Rydén, ansvarig för planning, på Spotlight.

DEBATT. Annonsörer fokuserar alltmer på att skapa snabba säljeffekter, anser Spotlights Stefan Rydén och Johan Wetterqvist.


Publicerad 2017-10-31 08:43

Ämnen i artikeln:

Spotlight

Dela artikeln:

Många företag befinner sig just nu i budgetprocesser där marknadschefer försöker att säkra upp, och kanske till och med öka, sin budget inför nästa år. I dessa processer väcks återigen frågan om marknadsföringens ROI och hur företagen bäst målsätter och mäter effekterna av sin marknadsföring.

Effektivare digitala verktyg har underlättat mätarbetet för företagen och fler flyttar en allt större del av sin marknadsföring till webben. Digitaliseringen har lett till att företag har mer information än någonsin om sina kunder som de därefter strategiskt analyserar, detta för att kunna hitta kundmönster. Många företag arbetar dessutom med realtidsmarknadsföring där de ständigt anpassar marknadsföringen efter nya kundinsikter.

Företagen fokuserar allt mer på att skapa snabba säljeffekter samt att få existerande kunder att köpa mer och oftare. Men vilka konsekvenser får det för företagen som ska uppnå sina affärsmål på både kort och lång sikt?

Varumärkesexperterna Les Binet och Peter Field har analyserat marknadsföringen i 996 kampanjer från över 700 företag världen över i en stor studie.

Studien visar att de säljdrivande aktiviteterna kortsiktigt driver tillväxt, men att de över tid försämrar både tillväxt och lönsamhet för de företag som inte löpande investerar i sitt varumärke. Enligt Binet och Field ska företag i genomsnitt lägga 60 procent av resurserna på varumärkesbyggande insatser och 40 procent på säljdrivande aktiviteter – för att nå högsta möjliga tillväxt och lönsamhet.

Samma studie visar även att synlighet i förtjänade kanaler har en stark påverkan på affärsresultaten.

Slutsatserna är att balans och integration är nyckelorden för att lyckas. Det gäller att få balans mellan varumärkesbyggande och säljdrivande aktiviteter, och om att integrera ägda, förtjänade och köpta kanaler. Då skapas bästa möjliga effekt, både på kort och lång sikt.

Den datadrivna marknadsföringen är här för att stanna, men det gäller att inte bli för enögd i jakten på snabba cash. För att verkligen lyckas med sin marknadsföring måste företagen säkerställa att de finns på kundernas radar långt innan köpbesluten, och att de har ett så starkt varumärke att det inte krävs rabatterade erbjudanden för att locka nya kunder.

Stefan Rydén, ansvarig för planning, SpotlightJohan Wetterqvist, grundare, Spotlight

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.