Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag23.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

"Jag - en pr-zombie med tvål i munnen?"

Publicerad: 18 Augusti 2008, 13:15
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:30

KRÖNIKA. Det lät mycket, mycket ödesdigert. "Jaså... så du ska byta sida nu. Över till den mörka sidan." Så sade mina journalistkollegor.


Jag hade precis sagt upp mig från mitt arbete som redaktör på Expressen.se och riktade nu nosen mot en framtid som projektledare på TV3:s pressavdelning. Nu var det slut på tidningsmurvlandet och framför mig låg istället en tämligen glidig bana av klingande i glas och snickesnack om kvällarna samt en jädra massa fulspel och kohandlande på dagarna. Så sade i alla fall många av journalisterna.

Min blivande chef hävdade annorlunda. Han pratade snarare om likheterna mellan journalistiken och den PR vi jobbar med. Om liknande verktyg, om samma sätt att tänka, om att kärnverksamheten handlar om research och dagliga nyhetsvärderingar. Jag var skeptisk, men tänkte att jag ändå skulle ge det en chans. Att jag alltid kunde fly innan jag hjärntvättats helt och blivit en av PR-zombierna med flytande tvål i munnen.

Fem månader senare måste jag, och detta kommer han att gilla, ge min chef rätt. Steget över till den beryktade "andra sidan" var inte särskilt stort. Åtminstone inte så stort som vissa olyckskorpar ville hävda. Jag brukar till exempel alldeles lyriskt prata om att det jobb jag har i dag känns så ärligt. Jag kan sitta framför min lilla jobb-PC och vinkla och spetsa till så jag blir vindögd, men sanningen är trots allt den att jag sällan får något för det. Jag kan prata mig hes om hur fantastiskt intressant det här inköpet med den där okända skådisen och den sågade handlingen egentligen är, men i slutändan gör jag mig själv bara en otjänst. Journalisten avgör nämligen själv. Och har jag lovat världens bästa grej och sedan kommer med en liten skitsak till story så kommer journalisten förmodligen att tycka att jag är ett rikspucko och lyssna sämre nästa gång jag ringer.

Om det är så enkelt? Ja, det är så enkelt.

Vi tröskar oss dagligen igenom mängder av material från TV3, TV6 och TV8 och försöker göra en bedömning. Tänk research. Tänk journalistiska verktyg. Tänk nyhetsvärdering. Vi ställer oss samma frågor; håller det här? Är det här faktiskt så bra? Vill folk läsa om det här? Vad? Var? När? Vem? Hur? Varför? Vi sitter inte heller bara och plöjer roliga serier, vi åker ut på fältet och snackar med produktionerna, kollar in inspelningar, vill höra om det hänt något utöver det vanliga, ställer frågor om folks bakgrund, letar bra berättelser. Tänk research. Tänk journalistiska verktyg. Tänk nyhetsvärdering.

Visst, vi sysslar med det beryktade public relations. Och visst, vi klingar i glas och snickesnackar, dels för att det kan vara kul, men framför allt för att det får alla våra dagliga samtal att flyta bättre. Men när det kommer till kritan så är vår kärnverksamhet i mångt och mycket likadan som den på tidningsredaktionerna: att vaska fram bra storys. Låter det självklart? Ja, i så fall ska jag berätta det för nästa publicist som höjer sitt nyhetsvärderande ögonbryn och säger "jaså... du har bytt sida? Över till den mörka sidan?".

Jonna Ekman, projektledare på TV3s pressavdelning

Jonna Ekman

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.