Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Debatt

Iprospect: "Googles förändringar gagnar kunderna"

Publicerad: 27 Maj 2016, 08:57
Uppdaterad: 27 Maj 2016, 08:57

DEBATT. Iprospects Lisa Wennström listar de mest betydelsefulla förändringar som Google nu genomför.


Ämnen i artikeln:

Iprospect

Google Performance Summit 2016 gick av stapeln i tisdags och under en timmes tid gick Google igenom alla de nyheter och förändringar som deras annonseringsplattform AdWords står inför under 2016.

Iprospect har som den största globala köparen av annonser på Google ett unikt partnerskap med Google och har under NDA haft möjlighet att sedan ett flertal veckor tillbaka testa många av de nya funktionaliteterna i AdWords som presenterades i tisdags.

Av alla förändringar som släpptes var det framför allt en handfull som kommer bli av betydande vikt för annonseringen på Google framöver.

1. Device Bid Adjustment

För ett antal år sen var best practice att dela upp annonseringen för olika enheter i separata kampanjer och anpassa buden utefter enhet. Med Enhanced Campaigns 2013 försvann den möjligheten och man kunde inte längre justera buden separat för desktop och tablet utan dessa grupperades samman till en enhet. Man trodde då att sökbeteendet för desktop och tablets skulle bli mer och mer lika varandra men så blev det inte. Därför släpper nu Google på detta och gör det återigen möjligt att justera buden utefter de tre olika enheterna desktop, tablet och mobil. Google utökar också möjligheterna att justera buden per enhet från -100 procent till +900 procent per enhet.

2. Expanded Text Ads (ETA)

ETA är den nya typen av annonser på Google som kommer ersätta dagens standard med en rubrik på 25 tecken och två beskrivningsrader à 35 tecken. ETA adderar ytterligare en rubrik samtidigt som teckenbegränsningen för både rubrik 1 och 2 utökas till 30 tecken vardera. Beskrivningsraderna slås ihop och utökas till 80 tecken. ETA betatestas fortfarande men beräknas släppas fullt ut i juli.

3. Kartannonsering

Annonser kommer att synas på lokala sökningar och i Google Maps. Google testar också möjligheten att synas med så kallade Promoted pins direkt på kartan.

4. Similar Audiences in Search

Genom RLSA (remarketinglistor för sökannonser) och Customer Match kommer annonsörer ges möjlighet att nå målgrupper som liknar deras existerande kunder på samma sätt som Facebook redan ger idag.

5. Demographics in Search

Bättre möjlighet att nå och följa upp på attribut såsom kön och ålder kommer lanseras.

Det är tydligt att Google fortsätter att arbeta med annonsernas relevans. Alla de förändringar som nu kommer möjliggör för annonsörerna att nå och knyta an till sina kunder på ett bättre och mer relevant sätt på alla enheter. Många av de nya funktionaliteterna som utannonserades ger mer kontroll och styrning över vilka kunder man som annonsör vill nå ut till samtidigt som möjligheterna att nå kunderna med rätt budskap i rätt tid blir mer kraftfulla. Förändringarna välkomnas och vi ser verkligen att dessa kommer att gagna våra kunder.

 

Lisa Wennström

Head of Paid Search på Iprospect i Sverige


Ämnen i artikeln:

Iprospect

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev