Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

”Involvera alla!”

Publicerad: 13 Mars 2012, 22:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:27

I stort sett alla företag behöver befinna sig i ständig förändring. Men utvecklingen hämmas av bristande kommunikation.”Dags att tänka om och helst om igen”, skriver Niklas Bodell.


Det går fort nu.

Blixtsnabbt.

I princip alla företag och organisationer talar om att de befinner sig i någon sorts ständig förändring, att strategiplanerna numera i det närmaste är levande dokument.

Det är begripligt.

Men studier vid Lunds universitet visar att ledningarnas klubbade förändringsbeslut blir genomförda i bara knappt 30 procent av fallen.

Skälet: ledningarna negligerar eller avstår helt från att kommunicera.

Framförallt till sina medarbetare.

Fler och fler bolag och branscher talar i och för sig oftare om vikten av ”employer branding” och att bygga sina varumärken inifrån-och-ut, om medarbetar- och kundlöften, i samband med förändringar.

Det är bra.

Vi tror på det.

Men frågan är hur många företag som kan koppla ihop syfte och affärsnytta, som lyckas med sina goda ambitioner?

Risken är att det stannar vid att bara vara budskap på event som kanske samlar organisationerna vid årets enda kommunikationstillfälle.

När medarbetarna återvänder till vardagen är dock evangelierna bortglömda och allting återgår snart till gamla invanda arbetsmönster.

Därmed missar företagsledningarna tillfället att involvera medarbetarna i processerna, att förflytta attityder och bygga sin egen företagskultur.

Särskilt om de heller inte förstår att utnyttja möjligheten med nya och snabba mediekanaler för att åstadkomma kvickfotade och förändringsvilliga organisationer.

Det finns emellertid några goda exempel:

Starbucks  –  med 16 000 kaféer, 140 000 anställda och ett av världens 100 mest kända varumärken – är ett sådant.

De förstår att, enligt en gemensam målbild, ständigt jobba med såväl kulturen som varumärket i ett inifrån-och-ut-perspektiv. Tack vare att samtliga medarbetare för en lustfylld dialog med den kommunikativa ledningen är alla ambassadörer, alla lever hela tiden varumärket och till följd av det finns så klart också en enorm genomslags­kraft i Starbucks externa kommunikation.

På köpet är det dessutom en av USA:s mest attraktiva arbetsplatser (plats nummer 26 enligt en färsk rapport, SvD 2011.11.14).

Starbucks har lyckats både med satsningen på employer branding, och att skapa en pass- ionerad organisation.

och inte att förglömma: Apples gamla ”think different”, som först kommunicerades inåt och s e d a n konceptualiserades för de externa aktiviteterna.

Det finns naturligtvis även svenska förebilder, bland andra Ikea.

Kort sagt, företag med förändringsvilliga, innovativa och varumärkesorienterade kulturer är alltid ett resultat av ett kontinuerligt och strategiskt kommunikationsarbete, som självklart även attraherar nya passionerade medarbetare, stolta ambassadörer och varumärkesbärare.

Dessa företag möter dessutom ett stort externt intresse och genomslag bland såväl kunder som i medier.

Det är det som är inifrån-och-ut-kommunikation, employer branding och pr i en och samma och kostnads­effektiva kostym.

Tack vare ett, på det här sättet, strategiskt kommunikationsarbete blir också medarbetarnas närvaro i sociala medier – som absolut ska uppmuntras (det är någonting skumt med företag och organisationer som stänger den möjligheten) – direkt affärskritisk. Deras dagliga kontakter med omvärlden, kunder och marknad blir ju avgörande för på vilket sätt varumärket även lever externt.

Det i sin tur hänger, också det, ihop med frågan om hur framgångsrikt och kraftfullt det externa relations- och medieorienterade arbetet blir.

Mycket av resonemanget är säkert självklarheter för många i kommunikationsbranschen, men trots det väger fortfarande företagens kommunikationsbudgetar tungt över på reklam och annonssidan. Därför genomförs aldrig 70 procent av alla förändringsbeslut.

Det är dags att tänka om och helst om igen, att kommunicera kontinuerligt, snabbare och varumärkesorienterat till medarbetarna och externa målgrupper.

Kommunicera inifrån-och-ut.

”Transform business by involving all the people.”

Det är bra.

Vi tror på det.

Niklas Bodell

Kommunikationschef Involve Communication

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.