Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

”Internetintegritet bromsar tillväxten”

Publicerad: 11 Mars 2011, 07:56
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:18

Ungas vanor att dela med sig av personlig information online måste ses som en möjlighet för ökad tillväxt, och inte hämmas av överdrivet integritetstänkande, skriver Erik Gustafsson på Acidon.


Idag delar unga människor med sig av allt mer personlig information på nätet. Attitydförändringarna är tydliga och redovisas i Datainspektionens nya rapport: Ungdomar och integritet 2011. I rapporten konstaterar man att unga i allt högre utsträckning kollar upp vänner och bekanta via nätet, och att acceptansen för detta ökar.

Ungdomarnas attityder är det som formar vår framtid, och sätter agendan för hur ekonomin utvecklas. Det finns ett stort marknadsvärde i den information som unga delar med sig av på nätet. Med utförlig information kan man utforma direktmarknadsföring, se konsumentmönster och skräddarsy kampanjer. Unga individer måste uppmuntras att se sitt eget marknadsvärde och använda den information de delar som en ekonomisk möjlighet.

Det dagliga surfandet, informationen om vänner och det egna internetengagemanget kan göras till en möjlig inkomstkälla. Alla Facebook-användare har t.ex. möjligheten att marknadsföra produkter på ett personligt sätt via statusuppdateringar. Den höga ungdomsarbetslösheten kan sänkas.

Personlig information om kunder, användare och människor är en råvara. Råvaran behöver raffineras och bli mer detaljerad och ingående för att kunna utvinnas. Denna utveckling borde stödjas av lagstiftning och beslutsfattare. De kritiserade IPRED- och FRA-lagarna som ger myndigheter ökad tillgång till information om medborgare måste utökas. Lagarna måste skrivas om för att även innefatta privata företag som kan använda information om privatpersoner i marknadsföringssyfte, för ökad konsumtion och tillväxt.

Om det svenska juridiska systemet släpper in marknadskrafterna så uppmuntras även företagen att bli bättre på att bedriva handel med information. Vi vill se ett nytt entreprenörstänkande som på riktigt ser de ungas ekonomiska potential. Nya möjligheter för företag att ta del av personlig information måste uppmuntras av myndigheterna. IT-minister Anna-Karin Hatt måste snabbt se över den svenska lagstiftningen, så att informationshandeln kan expandera. Vi vill ha ett fritt Internet där alla skapar sina egna ekonomier.

Av: Erik Gustafsson, kommunikations- och informationsansvarig för Acidon

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.