Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag28.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

"Internet- mer än bara försäljningskanal"

Publicerad: 21 November 2008, 09:17
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:30

<b>KRÖNIKA.</b> Fredrik Sellgren, Sverigechef på Tradedoubler, vill att både kreativa och digitala team ska arbeta tillsammans för att på bästa sätt bygga varumärken.


Internet är idag en vedertagen kanal för utbudsannonsering, men rätt använt också en effektiv varumärkesbyggande kanal. Få annonsörer tar vara på de möjligheter Internet erbjuder. Frågan är - vad krävs för att vi ska nå dit? De annonsörer som både lyckas bygga en stark varumärkesrelation och driva försäljning via Internet kommer att stå starkare än sina konkurrenter när konsumenten nu spenderar mer och mer tid på digitala medier.

På många sätt har Internetmarknadsföringen blivit ett offer för sin egen framgång. Under en lång tid har vi försökt lyfta fram de många fördelarna med digitala kampanjer: till exempel effektivitet, avkastning på investeringar, spårning av försäljning och interaktivitet.

Varumärkesägare är numera så medvetna om den avkastning på investeringar som ges genom digitala försäljningskanaler att det verkar motsägelsefullt för dem att investera i varumärkesbyggnadskampanjer på nätet. Varför investera i något som inte ger de uppenbara avkastningar som de vant sig vid genom till exempel ett affiliateprogram?

Vi glömmer då att redan innan digital försäljning och marknadsföring fick stort genomslag hade varumärkesbyggnadskampanjer utanför nätet nått höga nivåer av förfining, särskilt i Västeuropa och USA. Många av dessa varumärkeskampnajer är mer försäljningsstyrda än marknadsföringsstyrda och driver tydliga resultat.

Ovissheten kring om det är möjligt, hur man går tillväga och vilket resultat det ger gör marknadsförare osäkra på om de ska investera i varumärkeskampanjer på nätet. Denna ovisshet och osäkerhet är ett resultat av ovilligheten - så här långt - hos några av de populäraste namnen i den traditionella världen att stärka sin varumärkesnärvaro online. Många stora konsumentvarumärken har lyst med sin frånvaro.

Jag tror att ett av problemen är att många varumärkesägare inte förstår hur de kan tjäna pengar på reklamkampanjerna på nätet eller hur de ska målsättas. Vi behöver arbeta över gränserna och låta både de kreativa och digitala teamen arbeta ihop.

Tillsammans med förfinade mätmetoder där vi också kan se bortom direktförsäljningen på nätet för att utvärdera förändringar i konsumenters beteende och attityder utanför nätet och på lite sikt.

Prenumerera på Dagens Media? Klicka här. I och med att bredbandshastigheter ökar, mobila enheter utvecklas, och kreativa människor matchar sina bästa idéer med ledande teknologier, råder det ingen tvekan för mig att marknadsförare snabbt kommer att dra fördel också av de varumärkesbyggnadsmöjligheter som står till buds på nätet.

Fredrik Sellgren är Sverigechef på Tradedoubler.

Fredrik Sellgren

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.